Καθώς ολοκληρώνεται ο πρώτος μήνας στο σχολείο, πλέον έχουμε σχηματίσει εικόνα για τις δυσκολίες ενδεχομένως που αντιμετωπίζει το παιδί αλλά και για όσα μπορεί να μας απασχολούν. Ένα από αυτά είναι η δυσλεξία. Η ειδική παιδαγωγός κας, Ελένη Λιούτα από το Κέντρο Διεπιστημονικής Ανάπτυξης Ειδικής Αγωγής, απαντά στο βασικό ερώτημα:
Πώς θα καταλάβω αν το παιδί μου έχει δυσλεξία;
«Μέσα από την απάντηση σε απλές ερωτήσεις θα μπορέσετε να καταλάβετε αν υπάρχει λόγος προβληματισμού. Αν στις περισσότερες είναι ΝΑΙ τότε θα ήταν καλό να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό για να γίνει τεστ δυσλεξίας και περαιτέρω διάγνωση.
Για όλες τις ηλικίες
- Υπάρχει κάποιος στην οικογένεια που να είχε δυσκολία στη γραφή ή στην ανάγνωση;
- Υπάρχει δυσκολία στην πραγματοποίηση τριών εντολών στη σειρά;
- Άργησε το παιδί σας να μιλήσει ή να μιλήσει καθαρά;
- Φαίνεται έξυπνο σε κάποιες δραστηριότητες ενώ «μπλοκάρει» σε κάποιες άλλες;
Ηλικίες 6-11
- Κάνει ανάγνωση με αργό ρυθμό ή με κομπιάσματα ή χωρίς να σταματάει στα σημεία στίξης;
- Έχει δυσκολία στην ορθογραφία ακόμα και όταν αντιγράφει;
- Αντιστρέφει γράμματα ή αριθμούς; (π.χ. 9 αντί 6, 15 αντί 51, κια αντί και)
- Αντικαθιστά ή παραλείπει γράμματα;
- Γράφει ή διαβάζει την ίδια λέξη με διαφορετικούς τρόπους στο ίδιο κείμενο;
- Έχει έλλειψη συγκέντρωσης όταν μελετάει;
- Έχει δυσκολία στην κατανόηση της διαδοχής και του χρόνου (ώρες, ημέρες κλπ);
- Μπερδεύει το αριστερό με το δεξί;
- Δεν θυμάται την προπαίδεια;
- Απαντάει σε ερωτήσεις προφορικά αλλά δυσκολεύεται να τις γράψει;
- Είναι αδέξιο στις κινήσεις του γενικά;
- Έχει δυσκολία να ξεχωρίσει ήχους όπως β-δ ή θ-δ;
Ηλικίες 12-18
- Όταν κάνει ανάγνωση κειμένου, διαβάζει με ανακρίβεια;
- Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη;
- Έχει δυσκολία στο να κρατάει σημειώσεις ή να αντιγράφει;
- Έχει δυσκολία στο σχεδιασμό και γράψιμο μιας έκθεσης, μιας επιστολής ή μιας αναφοράς;
Αυτά είναι μερικά από τα πιο συνηθισμένα «σημάδια» (ή και συμπτώματα), ότι ένα παιδί ή έφηβος μπορεί να έχει δυσλεξία. Η πρώιμη ανίχνευσή της δυσλεξίας είναι υψίστης σημασίας για το μέλλον των παιδιών, επειδή μας επιτρέπει να οργανώσουμε έγκαιρα θεραπευτικά προγράμματα, να στηρίξουμε ψυχολογικά τα παιδιά και τις οικογένειες και να προλάβουμε τυχόν σοβαρότερες συνέπειες. Όμως ακόμα και ένα παιδί 11-12 χρόνων (και πάνω) μπορεί να επωφεληθεί σε ικανοποιητικό βαθμό από το θεραπευτικό πρόγραμμα».