Τα πιο συχνά προβλήματα της παιδικής ηλικίας

Της Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου*

Η παιδική-σχολική ηλικία είναι η ηλικιακή περίοδος που την ορίζουμε περίπου στα χρόνια που το παιδί πηγαίνει στο δημοτικό. Αποτελεί ένα διάστημα κατά το οποίο το παιδί αλλάζει σημαντικά, καθώς αναπτύσσεται βιολογικά και γνωστικά. Σημαντικές, επίσης, αλλαγές συντελούνται στη καθημερινότητα του παιδιού, καθώς, ξεκινούν οι υποχρεώσεις και οι ευθύνες του σχολείου και για πρώτη φορά το παιδί καλείται να βγει από το οικογενειακό περιβάλλον και το ασφαλές πλαίσιο του σπιτιού και να συναναστραφεί κοινωνικά. Απαραίτητη προτεραιότητα, πλέον, είναι οι φίλοι και οι συνομήλικοι καθώς και οι νέες δραστηριότητες και δεξιότητες που μαθαίνει.

Σε αυτή, λοιπόν, την ηλικιακή περίοδο τα παιδιά μπορεί να έρθουν αντιμέτωπα με ορισμένες δυσκολίες και προβλήματα που αντιστοιχούν στην ανάπτυξή τους. Ορισμένα από αυτά είναι:

  • Μαθησιακές δυσκολίες
  • Προβλήματα επικοινωνίας και έκφρασης
  • Υπερκινητικότητα
  • Διάσπαση προσοχής
  • Έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων
  • Επιθετικότητα- αντικοινωνική συμπεριφορά
  • Φοβίες, άγχος
  • Ζήλια

Το σημαντικό στα παραπάνω προβλήματα είναι ότι το παιδί ενδέχεται να αντιμετωπίσει κάποιες δύσκολες καταστάσεις που ως ένα βαθμό είναι φυσιολογικές της παιδικής ηλικίας και ανάπτυξης. Στο σημείο που είναι απαραίτητη η επέμβαση των γονέων ή κάποιου ειδικού είναι όταν κάποιο πρόβλημα εμφανίζεται επαναλαμβανόμενα και σε διάρκεια χρόνου και το ίδιο το παιδί δεν μπορεί να το διαχειριστεί. Ωστόσο, δυσκολίες στη συμπεριφορά, στις κοινωνικές σχέσεις και στο σχολείο είναι αναμενόμενες και ωφέλιμες για το παιδί προκειμένου να μάθει τον εαυτό του. Επομένως, χρειάζεται να αξιολογήσουμε πρώτα την προβληματική συμπεριφορά και μόνο εάν υπερβαίνει τα όρια του φυσιολογικού και δυσκολεύει τη λειτουργικότητα του παιδιού στην καθημερινή του ζωή αναζητάμε τρόπους αντιμετώπισης.

Η Δέσποινα Χατζηγρηγοριάδου παρείχε ψυχολογικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες στο ιδιωτικό εκπαιδευτήριο ΠΛΑΤΩΝ και στο ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Κατερίνης. Είναι κάτοχος του προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών στη Σχολική Ψυχολογία του Ιταλικού Πανεπιστημίου TOR VERGATA.