Και μόνο οι λέξεις διάβασμα και σπίτι δημιουργούν σε πολλούς από εμάς… πανικό. Ίσως γιατί θυμόμαστε τα δικά μας παιδικά χρόνια, τις ατέλειωτες ώρες που περνούσαμε διαβάζοντας, ίσως την περυσινή ή προπέρσινη χρονιά που κάναμε αγώνα μέχρι να βάλουμε το παιδί να κάτσει στο γραφείο του, να συγκεντρωθεί ,να γράψει και να διαβάσει. Εφέτος εμείς προτείνουμε να κάνουμε μια νέα αρχή, με στόχο να μάθει το παιδί να οργανώνεται σωστά, να διαβάζει μόνο του κι έτσι να αποκτήσει αυτοπεποίθηση και αυτονομία για όλη τη ζωή του. Ολ΄αυτά όμως πρέπει να γίνουν σταδιακά και σιγά σιγά… Πάμε να δούμε πώς μπορούμε να το κάνουμε και φυσικά ανάλογα με την ηλικία του σύμφωνα με το womannow.gr.
Αν το παιδάκι σας πάει τώρα στην Α΄δημοτικού
Συνειδητοποιήστε πως ζει μέσα σε μια τεράστια αλλαγή. Από εκεί που έπαιζε όλη μέρα στο νηπιαγωγείο τώρα καλείται όχι μόνο να κάτσει για ώρες πολλές σ΄ένα θρανίο, αλλά και να μη μιλάει με το διπλανό του, να μαζεύει τους μαρκαδόρους και τις ζωγραφιές του, να μάθει γράμματα, αριθμούς κι όταν επιστρέφει σπίτι πάλι…να διαβάζει. Σ΄αυτή την ηλικία λοιπόν πρέπει να είστε διαρκώς δίπλα του. Τουλάχιστον τις πρώτες εβδομάδες.
Να του εξηγείτε, να το βοηθάτε, να το υποστηρίζετε, να το επιβραβεύετε. Μην χάνετε την υπομονή σας. Πείτε του να πιει νερό ή να πάει στην τουαλέτα, πριν ξεκινήσει το διάβασμα για να είναι αναπόσπαστο
Όταν δείτε ότι τα καταφέρνει, αρχίστε να το αφήνετε να ολοκληρώσει μια άσκηση μόνο του λέγοντάς του ότι πάτε στην κουζίνα για να ελέγξετε το φαγητό που φτιάχνετε αλλά πως ο,τι θέλει μπορεί να σας φωνάξει. Επιστρέψτε μετά από λίγη ώρα. Όσο περνά ο καιρός, αυτό θα το κάνετε σε κάθε μάθημα με μεγαλύτερα διαστήματα απουσίας σας και κάποια στιγμή θα το αφήνετε να διαβάσει μόνο του τελείως και θα ελέγχετε τις εργασίες του στο τέλος.
Κάντε του συχνά μικρά διαλείμματα. Όχι όμως βλέποντας τηλεόραση!
Για παιδάκια από Β΄δημοτικού και …πάνω
Πολλά από αυτά που προτείνουμε αφορούν και στα πρωτάκια φυσικά!
Να συζητάτε για τη μέρα του όταν επιστρέφει από το σχολείο. Μπορεί κάτι να το έχει προβληματίσει, κάτι να μην μπορεί να διαχειριστεί κι έτσι δεν θα μπορεί αναπόσπαστο να μελετήσει. Θέλει την υποστήριξη σας.
Αφού τελειώσει το μεσημεριανό του φαγητό και χαλαρώσει ή παίξει για μισή ωρίτσα (ανάλογα με την ηλικία) , είναι η σωστή στιγμή για να ξεκινήσει η μελέτη. Μην το αφήνετε για το απόγευμα, θα είναι κουρασμένο.
Μάθετέ του να οργανώνεται. Να ξέρει πριν ξεκινήσει τι μαθήματα έχει, να τικάρει σ΄ένα χαρτί ό,τι έχει ετοιμάσει. Θα νιώσει πολύ περήφανο κάθε φορά που θα τικάρει ένα μάθημα.
Δημιουργείστε του έναν ήσυχο, φωτεινό και καθαρό χώρο για να διαβάζει. Όσο μεγαλώνει αυτό είναι υπεύθυνο για να είναι τακτοποιημένος ο χώρος του καθώς και τα πράγματά του.
Εξαφανίστε από το οπτικό του πεδίο παιχνίδια και ο,τι άλλο μπορεί να του αποσπάσει την προσοχή.
Μην διορθώνετε τις εργασίες του. Αν δείτε λάθη πείτε του να το ξανακοιτάξει.
Κάντε του συχνά μικρά διαλείμματα.
Ποτέ δεν σκίζετε φύλλα, εργασίες, τετράδια όσο απαράδεκτα γράμματα ή λάθη έχει κάνει. Μπορείτε όμως να του πείτε να αντιγράψει με καλύτερα γράμματα, διορθώνοντας μόνο του τα λάθη του, στη διπλανή καινούργια σελίδα του τετραδίου.
Μην τσακώνεστε. Πρέπει να δημιουργείτε ένα θετικό ευχάριστο κλίμα για τη μελέτη, να μη νιώθει το παιδί ότι κάνει αγγαρεία.
Μην λέτε εκφράσεις “πω πω έχουμε πολύ διάβασμα”. Δεν έχετε και εσείς πολύ διάβασμα. Αν κάποιος έχει είναι μόνο το παιδί σας και πρέπει να μάθει πως είναι η μοναδική του υποχρέωση για όσο καιρό πάει στο σχολείο και είναι μόνο δική του.Σε διαφορετική περίπτωση μπορεί να το ακούσετε να λέει “δεν διάβασα γιατί η μαμά είχε πάει στο σούπερ μάρκετ”!
Μην λέτε επίσης “άντε να τελειώνουμε μ΄αυτό για να παίξουμε μετά”. Έτσι παρουσιάζετε το διάβασμα σαν καταναγκαστικό έργο. Πρέπει να μάθουμε στα παιδιά μας ν΄αγαπούν το διάβασμα, να το κάνουν με κέφι για να είναι ευτυχισμένα στο σχολικό περιβάλλον.
Πάντα να ανοίγετε άλλα βιβλία, εγκυκλοπαίδειες, να ψάχνετε στο ίντερνετ για να δουν φωτογραφίες ή να μάθουν ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες για θέματα με τα οποία ασχολούνται στο σχολείο.