48+1 αποτελεσματικές φράσεις για να ηρεμήσετε ένα ανήσυχο/αγχωμένο παιδί

48+1 αποτελεσματικές φράσεις για να ηρεμήσετε ένα ανήσυχο/αγχωμένο παιδί

ηρεμήσετε ένα ανήσυχο/αγχωμένο παιδί

από τη Στέλλα Παπαδάκη

Συμβαίνει σε κάθε παιδί κάποια στιγμή στη ζωή του να έρθει αντιμέτωπο με το άγχος, μικρής ή μεγάλης μορφής. Ως γονείς λοιπόν πρέπει να είμαστε έτοιμοι να βοηθήσουμε και να προστατέψουμε τα παιδιά μας από ανησυχίες και άγχη που δεν χρειάζεται να τους βαραίνουν. Συγκεντρώσαμε έτσι, μία λίστα με 49 φράσεις, που κάθε γονιός μπορεί να πει στο παιδί του, για να το βοηθήσει να αναγνωρίσει τον εαυτό του, να τον αποδεχτεί και να λειτουργήσει όσο το δυνατόν καλύτερα με σύμμαχο το άγχος του.

[babyPostAd]
  1. Μπορείς να το ζωγραφίσεις;

Η ζωγραφική ή η απλή σχεδίαση του άγχους λειτουργεί ως μία καλή διέξοδο για τα συναισθήματα των παιδιών που δεν μπορούν να τα εκφράσουν με λέξεις.

  1. Σ’ αγαπώ. Είσαι ασφαλής.

Το να ακούσεις ότι είσαι ασφαλής από ένα πρόσωπο που αγαπάς είναι μία ισχυρή επιβεβαίωση. Θυμηθείτε, το άγχος κάνει τα παιδιά να αισθάνονται ότι το μυαλό τους και το σώμα τους είναι σε κίνδυνο. Η επανάληψη λοιπόν του ότι είναι ασφαλείς τα βοηθά να ηρεμήσουν το νευρικό τους σύστημα.

  1. Ας υποθέσουμε ότι φουσκώνουμε ένα τεράστιο μπαλόνι.

Αν πείτε σε ένα παιδί να πάρει μία βαθιά ανάσα στη μέση μίας κρίσης πανικού, το πιο πιθανό είναι να ακούσετε «ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ!» Αντί γι’ αυτό λοιπόν κάντε το σαν παιχνίδι. Προσποιηθείτε ότι φουσκώνετε ένα μπαλόνι, κάντε αστείους ήχους, πάρτε 3 βαθιές ανάσες (εισπνέουμε και εκπνέουμε μετρώντας μέχρι το 5και θα αντιστρέψετε το στρες στο σώμα του παιδιου. Αυτό ίσως σας κάνει και να γελάσετε ασυναίσθητα, έτσι θα έχετε καταφέρει να διώξετε το άγχος μακριά.

  1. Θα πω κάτι και θέλω να πεις ακριβώς το ίδιο: «Μπορώ να το κάνω!»

Κάντε το 10 φορές με διαφορετική ένταση κάθε φορά. Οι μαραθωνοδρόμοι χρησιμοποιούν αυτό το τρικ για να περάσουν τα όριά τους.

  1. Γιατί πιστεύεις ότι συμβαίνει αυτό;

Αυτό είναι ακόμη μία βοηθητική ερώτηση για τα μεγαλύτερα παιδιά για να μπορέσουν να βάλουν σε τάξη τα συναισθήματά τους.

  1. Τι θα γίνει μετά;

Αν το παιδί σας έχει αγχωθεί με ένα γεγονός, βοηθήστε το να σκεφτεί αυτό το γεγονός και να προσδιορίσει τι θα γίνει μετά από αυτό. Το άγχος μας κάνει να μην βλέπουμε καθαρά και τείνουμε να πιστεύουμε ότι την επόμενη μέρα, μετά από κάτι πολύ σημαντικό, η ζωή μας εξαφανίζεται.

  1. Είμαστε μία ασταμάτητη ομάδα.

Το άγχος δυναμώνει ότι κάποιος νιώθει μόνος του, γι’ αυτό κάντε κατανοητό στο παιδί σας ότι δεν είναι μόνο του. Επιβεβαιώστε του ότι θα δουλέψετε παρέα πάνω σε αυτό που το αγχώνει τόσο πολύ.

  1.  «Είμαι πολεμιστής! Είμαι ασταμάτητος! «Κόσμε δες με, έρχομαι!»

Υπάρχει κάποιος λόγος που οι ταινίες δείχνουν τους ανθρώπους να φωνάζουν στη μέση μίας μάχης ενάντια στους εχθρούς. Οι φωνές αντικαθιστούν το φόβο με ενδορφίνες. Και επίσης έχει πλάκα όλο αυτό. Βγάλτε λοιπόν μία πολεμική κραυγή.

  1. Αν αυτό που αισθάνεσαι ήταν ένα τέρας, πώς θα έμοιαζε;

Το να χαρακτηρίσεις το άγχος σου δείχνει ότι παίρνεις το συναίσθημά σου και το κάνεις συγκεκριμένο και ορατό. Έτσι όταν τα παιδιά νιώσουν ανησυχία, θα μπορούν να συνομιλούν με την ανησυχία τους.

  1. Δεν μπορώ να περιμένω μέχρι…

Ο ενθουσιασμός για κάτι που θα γίνει στο μέλλον είναι μεταδοτικός.

  1. Ας βάλουμε την ανησυχία σου στην άκρη και ας ακούσουμε μουσική.

Όσοι αγχώνονται νιώθουν ότι δεν μπορούν να κουβαλήσουν την ανησυχία τους μέχρι αυτή να τελειώσει. Αυτό είναι αρκετά δύσκολο όταν τα παιδιά σας αγχώνονται για κάτι που δεν μπορούν να αλλάξουν στο μέλλον. Το να το κάνεις λοιπόν στην άκρη και να κάνεις κάτι διασκεδαστικό, βοηθά να δεις την ανησυχία σου από μία άλλη οπτική.

  1. Αυτό το συναίσθημα θα φύγει.Ας είμαστε cool μέχρι να γίνει αυτό

Το να χαλαρώσει κάποιος ηρεμεί το μυαλό και το σώμα του, θα μειώσει το άγχος και θα αυξήσει τα φυσικά ερεθίσματα.

  1. Ας μάθουμε περισσότερα γι’ αυτό.

Βάλτε τα παιδιά σας να ανακαλύψουν τους φόβους τους με το να τους κάνετε όσες ερωτήσεις χρειάζονται. Η γνώση είναι δύναμη.

  1. Ας μετρήσουμε…

Η τεχνική της διάσπασης της προσοχής σε κάτι άλλο δεν απαιτεί προετοιμασία. Μετρήστε το νούμερο των ανθρώπων που φορούν μπότες, αυτών που φορούν ρολόι, τα παιδιά ή αυτούς που φορούν καπέλο στο δωμάτιο, μία τέτοια διαδικασία απαιτεί παρατήρηση και σκέψη, και τα δύο αυτά μειώνουν την ανησυχία που νιώθει το παιδί σας.

  1. Πρέπει να μου πεις πότε πέρασαν 2 λεπτά.

Ο χρόνος είναι ένα ισχυρό εργαλείο όταν τα παιδιά είναι αγχωμένα. Με το να κοιτάτε το ρολόι, τα παιδιά επικεντρώνονται σε κάτι διαφορετικό από αυτό που τους συμβαίνει.

  1. Κλείσε τα μάτια σου. Φαντάσου ότι…

Η φαντασία είναι μία ισχυρή τεχνική που χρησιμοποιείται για να διευκολυνθεί ο πόνος και το άγχος. Οδηγήστε το παιδί σας να φανταστεί ένα ασφαλές, ζεστό, χαρούμενο δωμάτιο όπου μπορεί να αισθάνεται άνετα. Αν το κάνει, τα σωματικά συμπτώματα του άγχους θα εξαφανιστούν σε λίγα λεπτά.

  1. Και ‘γω νιώθω αγχωμένος κάποιες φορές. Δεν είναι διασκεδαστικό.

Η ενσυναίσθηση μπορεί να βοηθήσει πολύ τον άλλον. Μπορείτε να βάλετε στην κουβέντα και το μεγαλύτερο παιδί σας, ρωτώντας το πως ξεπέρασε το δικό του άγχος στο παρελθόν.

  1. Ας γράψουμε μία λίστα με αυτά που μας ηρεμούν.

Το άγχος μπορεί να κυριαρχήσει στον εγκέφαλο του παιδιού σας, φτιάξτε έναν κατάλογο με πράγματα που μπορεί να κάνει το παιδί για να ηρεμήσει. Όταν είναι ανάγκη, ενεργοποιήστε αυτή τη λίστα ελέγχου.

  1. Δεν είσαι μόνος σε αυτό που νιώθεις.

Το να σημειωθεί ότι όλοι οι άνθρωποι μοιράζονται τους ίδιους φόβους και τα ίδια άγχη βοηθά τα παιδιά να καταλάβουν ότι αυτό που περνούν το έχουν περάσει όλοι.

  1. Πες μου το χειρότερο πράγμα που μπορεί να συμβεί.

Όταν φαντάζεστε το χειρότερο αποτέλεσμα της ανησυχίας σας και συζητάτε την πιθανότητα της χειρότερης πιθανής κατάστασης και έπειτα μιλάτε για την καλύτερη εκδοχή του σεναρίου αυτού, αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να εξασκηθεί το παιδί να σκέφτεται με ακρίβεια την ώρα του άγχους του.

  1. Η ανησυχία είναι χρήσιμη, μερικές φορές.

Αυτό ακούγεται λίγο περίεργο να ειπωθεί, αλλά το να σημειώσετε γιατί το άγχος είναι βοηθητικό βεβαιώνει τα παιδιά ότι δεν τους συμβαίνει κάτι που πρέπει να τους ανησυχεί.

  1. Τι σου λέει το μυαλό σου;

Αν τα παιδιά σου διαβάζουν κόμικς, είναι εξοικειωμένα με την αναλυτική σκέψη, με τις φούσκες δηλαδή που εμφανίζονται πάνω από τους ήρωες, και πως να κινηθούν. Όταν συζητούν για τις σκέψεις τους ως εξωτερικοί παρατηρητές, όπως σ’ ένα κόμικ, εξασκούνται σε μία άλλη οπτική των πραγμάτων.

  1. Ας βρούμε κάποια στοιχεία.

Συγκεντρώστε στοιχεία για να υποστηρίξετε και να απορρίψετε τους λόγους που αγχώνεται το παιδί σας, έτσι ώστε να μπορέσουν να δουν αν οι ανησυχίες τους βασίζονται ή όχι στην πραγματικότητα.

  1. Ας κάνουμε ένα διάλογο.

Στα μεγαλύτερα παιδιά αρέσει πολύ αυτή η διαδικασία επειδή τους δίνεται η δυνατότητα να πουν αυτό ακριβώς που πιστεύουν στους γονείς τους. Το παιδί μπορεί να κατανοήσει πολλά και να μάθει μέσα από αυτή τη διαδικασία.

  1. Ποιο είναι το πρώτο πράγμα για το οποίο πρέπει να ανησυχούμε;

Το άγχος συχνά μας φαίνεται βουνό και μία πολύ αποτελεσματική στρατηγική για να αντεπεξέλθει κάποιος σε αυτό είναι να «σπάσει» το βουνό σε μικρότερα κομμάτια. Για να συμβεί αυτό πρέπει να κατανοήσει το παιδί ότι το άγχος δεν προκαλείται εξαιτίας μίας συγκεκριμένης εμπειρίας αλλά μόνο για κάποιο μέρος αυτής.

  1. Ας δούμε όλους τους ανθρώπους που αγαπάς.

Ο Anais Nin είχε πει «το άγχος είναι ο μεγαλύτερος εχθρός της αγάπης». Αν αυτό είναι αλήθεια τότε ισχύει και το αντίθετο άρα η αγάπη είναι ο μεγαλύτερος εχθρός του άγχους. Με το ονοματίσετε λοιπόν τους ανθρώπους που το παιδί σας αγαπά και γιατί, η αγάπη θα αντικαταστήσει το άγχος.

  1. Θυμάσαι όταν…

Η ικανότητα δημιουργεί εμπιστοσύνη. Η εμπιστοσύνη διώχνει το άγχος. Βοηθώντας τα παιδιά να ανακαλέσουν στη μνήμη τους μια εποχή που ξεπέρασαν το άγχος τους, τους δίνει αυτοπεποίθηση για τις ικανότητές τους, και έτσι εμπιστεύονται ευκολότερα τον εαυτό τους.

  1. Είμαι ήδη περήφανη για σένα.

Το να ξέρει το παιδί σας ότι είστε ικανοποιημένη από την προσπάθεια που καταβάλει, ανεξαρτήτου αποτελέσματος, βγάζει από πάνω του το βάρος του να κάνει κάτι τέλεια, και αυτό ακριβώς το σημείο είναι που αγχώνει τα περισσότερα παιδιά.

  1. Θα πάμε για περπάτημα.

Η άσκηση ανακουφίζει το άγχος για αρκετές ώρες καθώς καίει την υπερβολική ενέργεια, χαλαρώνει τους έντονους μυς και ενισχύει τη διάθεση. Αν δεν μπορεί το παιδί σας να πάει για περπάτημα, εναλλακτικά αφήστε το να τρέξει μέσα στο χώρο για λίγο ή να αναπηδήσει πάνω σε μία μπάλα γιόγκα ή να κάνει σχοινάκι ή διατάσεις.

  1. Ας ακολουθήσουμε τη σκέψη σου.

Ζητήστε από τα παιδιά να υποδυθούν ότι η ανησυχία τους είναι ένα τρένο που έχει σταματήσει πάνω στο κεφάλι τους. Σε λίγο, όπως όλα τα τρένα, θα προχωρήσει στον επόμενο σταθμό.

  1. Παίρνω μία βαθιά ανάσα.

Μοντελοποιήστε τη στρατηγική για να ηρεμήσουν τα παιδιά σας και ενθαρρύνετέ τα να κάνουν το ίδιο. Αν τα παιδιά σας αφήσουν, κρατήστε τα κοντά στο στήθος σας ώστε να νιώσουν το ρυθμό της αναπνοής σας και να ρυθμίσουν και τη δική τους.

  1. Πως μπορώ να βοηθήσω;

Αφήστε τα παιδιά να σας οδηγήσουν μέσα στη κατάσταση που βιώνουν και να σας πουν ποια στρατηγική προτιμούν για να ηρεμούν.

  1. Αυτό το συναίσθημα θα εξαφανιστεί.

Συχνά, τα παιδιά αισθάνονται ότι το άγχος τους δεν θα τελειώσει ποτέ. Αντί λοιπόν να αποφεύγουν και να καταπιέζουν την ανησυχία που αισθάνονται, θυμίστε τους ότι η ανακούφιση είναι κοντά.

  1. Ας «ζουλίξουμε» αυτή τη αντι-στρες μπάλα παρέα.

Όταν τα παιδιά κατευθύνουν τα συναισθήματα τους μέσω μίας μπάλας κατά του στρες νιώθουν μία συναισθηματική ανακούφιση. Αγοράστε μία μπάλα ή δημιουργήστε τη δική σας, γεμίζοντας ένα μπαλόνι με αλεύρι ή ρύζι.

  1. H Άννα ανησυχεί ξανά. Ας μάθουμε στην Άννα να μην ανησυχεί.

Δημιουργήστε ένα χαρακτήρα φανταστικό που θα αντιπροσωπεύει το άγχος και δώστε του ένα όνομα. Πείτε στο παιδί σας ότι ο χαρακτήρας αυτός ανησυχεί και πρέπει να του μάθετε πως να αντιδρά κάθε φορά.

  1. Ξέρω ότι αυτό είναι δύσκολο.

Η άγνοια κάνει μία κατάσταση πολύ δύσκολη, έτσι αν αξιολογήσετε την κατάσταση δείχνετε στα παιδιά ότι τα σέβεστε.

  1. Έχω μία ωραία μυρωδιά εδώ.

Ένα άρωμα ή ένα σπρέι χώρου μπορεί με την κατάλληλη μυρωδιά να κάνει τον άλλο να διώξει το άγχος του. Τέτοιες μυρωδιές είναι αυτές της λεβάντας, του φασκόμηλου, του χαμομηλιού, του σανδαλόξυλου ή του γιασεμιού.

  1. Πες μου γι’ αυτό.

Χωρίς να τα διακόψετε, ακούστε τα παιδιά σας να μιλάνε για ότι τους απασχολεί. Η συζήτηση αυτή μπορεί να δώσει στα παιδιά σας το χρόνο να επεξεργαστούν τις σκέψεις τους και να βρουν μία λύση που να τους βοηθά.

  1. Είσαι τόσο γενναίος/α.

Επιβεβαιώστε την ικανότητα των παιδιών σας να χειρίζονται μία κατάσταση και δυναμώστε τα ώστε να μπορέσουν να πετύχουν το στόχο τους.

  1. Ποια στρατηγική ηρεμίας θέλεις να χρησιμοποιήσουμε τώρα;

Επειδή κάθε αγχώδης κατάσταση είναι διαφορετική, δώστε τη δυνατότητα στο παιδί σας να επιλέξει τον τρόπο που το ίδιο κάθε φορά θέλει για να ηρεμήσει τη στιγμή του άγχους του.

  1. Θα το ολοκληρώσουμε παρέα.

Υποστηρίξτε το παιδί σας με την παρουσία σας και τη δέσμευσή σας. Αυτό θα του δώσει τη δυνατότητα να επιμείνει μέχρι το τέλος αυτής της τρομακτικής κατάστασης.

  1. Τι άλλο ξέρεις γι’ αυτό το πράγμα (που σε αγχώνει);

Όταν τα παιδιά σας έρχονται αντιμέτωπα με έντονο στρες, ψάξτε την πηγή του ενώ είναι ήρεμα. Διαβάστε μαζί βιβλία για αυτό που τα φοβίζει και μάθετε όσα περισσότερα μπορείτε γι’ αυτό. Όταν το άγχος ξανάρθει, ζητήστε από τα παιδιά να θυμηθούν όλα όσα έμαθαν. Αυτό αφαιρεί την ενέργειά τους από αυτό που τα τρομάζει και τα κάνει πιο δυνατά.

  1. Ας πάμε στο αγαπημένο σου μέρος.

Κάνοντας κάτι τέτοιο τη στιγμή που το παιδί είναι αντιμέτωπο με το άγχος του, το βοηθά να χρησιμοποιήσει την ίδια τεχνική για να αντιμετωπίσει στο μέλλον μία παρόμοια κατάσταση ανησυχίας.

  1. Τι χρειάζεσαι από εμένα;

Ρωτήστε τα παιδιά σας τι είναι αυτό που χρειάζονται. Μπορεί αυτό να είναι μία αγκαλιά, χώρο ή μία λύση.

  1. Αν έδινες στο συναίσθημά σου ένα χρώμα, ποιο θα ήταν αυτό;

Αν ζητήσετε από κάποιον να προσδιορίσει το πως νιώθει την ώρα που είναι αγχωμένος, αυτό είναι αδύνατο. Αλλά ζητώντας από τα παιδιά να πουν πως νιώθουν, προσδιορίζοντάς το με ένα χρώμα, τους δίνει τη δυνατότητα να σκεφτούν πως νιώθουν με κάτι σχετικό απλό. Συνεχίστε ρωτώντας τι συναισθήματα τους φέρνει αυτό το χρώμα για να κατανοήσετε πλήρως τον συνδυασμό που έκαναν.

  1. Άσε με να σε κρατήσω κοντά μου.

Κάντε μία αγκαλιά το παιδί σας, κρατήστε το κοντά σας, η σωματική επαφή παρέχει στο παιδί σας την ευκαιρία να χαλαρώσει και να νιώσει ένα αίσθημα ασφάλειας.

  1. Θυμάσαι όταν τα κατάφερες κάνοντας αυτό;

Υπενθυμίστε στο παιδί μία παλιά του επιτυχία ούτως ώστε να το ενθαρρύνεται να συνεχίσει την προσπάθειά του σε αυτό που κάνει.

  1. Βοήθησέ με να μετακινήσω αυτό το τραπέζι

Μία δύσκολη δουλειά, όπως το να μετακινήσεις ένα βαρύ αντικείμενο, ανακουφίζει την ένταση και τα συναισθήματα.

  1. Ας γράψουμε μία νέα ιστορία.

Τα παιδιά σας έχουν γράψει μία ιστορία στο μυαλό τους για το πως θα εξελιχθεί η κατάσταση που τα αγχώνει στο μέλλον.  Αυτό τα κάνει να αγχώνονται πολύ. Δεχτείτε την ιστορία τους και έπειτα προσθέσετε μαζί μερικά στοιχεία σ’ αυτή ώστε να αλλάξει το τέλος της.

Πηγή:all4mama.gr