Τραυλισμός – Ροή της ομιλίας και πώς αυτή διαταράσσεται όταν διακόπτουμε το παιδί

Τραυλισμός – Ροή της ομιλίας και πώς αυτή διαταράσσεται όταν διακόπτουμε το παιδί

Τραυλισμός – Ροή της ομιλίας

Τα παιδιά που τραυλίζουν, συχνά εμφανίζουν περισσότερες δυσλειτουργίες στην ομιλία τους όταν κάποιος τα διακόπτει ή όταν εκείνα με τη σειρά τους διακόπτουν τον άλλον.

[babyPostAd]Δεν είναι εύκολο να εξηγήσουμε γιατί συμβαίνει αυτό. Ωστόσο, είναι πολλές οι απαιτήσεις για το παιδί και το λεκτικό του σύστημα στην διάρκεια μιας λεκτικής διακοπής-παρέμβασης. Αυτές οι απαιτήσεις, ίσως, είναι αρκετές για να αναστατώσουν τη ροή της ομιλίας του παιδιού. Επομένως, είναι σημαντικό να περιορίσουμε αυτές τις παρεμβάσεις όταν μιλάει το παιδί αλλά και όταν μιλάνε άλλοι.

Δεν είναι πάντα εύκολο για το παιδί να καταλάβει ότι δεν πρέπει να διακόπτει τον άλλον όταν μιλάει. Γίνεται ακόμη πιο δύσκολο όταν τα αδέρφια ανταγωνίζονται ποιο θα μιλήσει για περισσότερη ώρα. Αποφύγετε φράσεις όπως:

“Μην μιλάς όταν μιλάει ο/η αδελφός/ή σου”.

Εναλλακτικά, θα βοηθήσετε πολύ τα παιδιά αν τα ενθαρρύνετε, με μια επιβράβευση, να περιμένουν τη σειρά τους για να μιλήσουν. Τα παιδιά προσαρμόζονται στους κανόνες πιο γρήγορα όταν ξέρουν ότι θα κερδίσουν κάτι στο τέλος. Αυτό μπορεί να είναι ένα αυτοκόλλητο ή και ένα παιχνίδι που θα αποκτήσουν στο τέλος της εβδομάδας.

Μπορείτε να ενισχύσετε αυτή τη συμπεριφορά (να περιμένει ο καθένας την σειρά του για να μιλήσει) χρησιμοποιώντας έναν πίνακα για να κρατάτε σκορ. Για παράδειγμα, μια οικογένεια με δυο γονείς και τρία παιδιά μπορεί να συμπληρώσει τον παρακάτω πίνακα.

1

Μπορείτε να εδραιώσετε κανόνες όπως:

“Δεν μπορείς να μιλάς όταν μιλάει κάποιος άλλος”.

“Όταν είναι η σειρά σου να μιλήσεις, όλοι θα ακούνε και θα σε αφήσουν να τελειώσεις”.

Χρησιμοποιώντας τον πίνακα μπορείτε να βάλετε ένα Χ στο κουτί όταν ένα άτομο διακόπτει ένα άλλο. Μπορείτε, επίσης, να βάλετε ένα  ή μια χαρούμενη φατσούλα όταν κάποιος ακολουθεί τους κανόνες και περιμένει τους άλλους να μιλήσουν.

Κάντε τον πίνακα μεγάλο και βάλτε τον κάπου όπου όλοι θα μπορούν να τον βλέπουν. Αφήστε τον πίνακα σε ένα σταθερό σημείο. Ξεκινήστε δίνοντας ένα βραβείο στον νικητή (όποιος έχει τα λιγότερα X ή τις περισσότερες φατσούλες) σε μια καθημερινή βάση. Στη συνέχεια, όταν καταλάβουν όλοι πώς παίζεται το παιχνίδι, μπορείτε να συνεχίσετε σε εβδομαδιαία βάση.

Μπορείτε, επίσης, να ορίσετε μια συγκεκριμένη ώρα μέσα στη μέρα που θα εστιάζετε στο στόχο σας και θα χρησιμοποιείτε τον πίνακα. Δεν θα είναι εύκολο να προσέχετε όλη την μέρα ποιος παραβλέπει τους κανόνες. Να θυμάστε πόσο σημαντικό είναι να σημειώνετε τα λάθη όλων σας και όχι μόνο του παιδιού που τραυλίζει.

Αυτές οι σημειώσεις, στην διάρκεια της δική σας ομιλίας αλλά και του παιδιού σας, θα σας βοηθήσουν να αντιληφθείτε ποιες ώρες ομιλίας είναι και οι πιο αγχωτικές για το παιδί μέσα στη μέρα.

Πολλές φορές, η προσοχή και μόνο που δίνουμε σε αυτές τις λεκτικές διακοπές, αρκεί για να τις περιορίσουμε. Αν είναι απαραίτητο, μπορείτε να απευθυνθείτε στον θεραπευτή σας για να σκεφτείτε μαζί στρατηγικές που θα ελαττώσουν τις παρεμβάσεις που κάνει ή δέχεται το παιδί στον προφορικό του λόγο. Πάνω από όλα, να είστε υπομονετικοί με τον εαυτό σας και με το παιδί σας. Αυτές οι αλλαγές θέλουν χρόνο και δεν είναι εύκολο να εδραιωθούν, αλλά με εξάσκηση μπορείτε να βοηθήσετε τον εαυτό σας αλλά και τα άτομα στο περιβάλλον του παιδιού σας να μειώσουν τις λεκτικές παρεμβάσεις και τις χρονικές πιέσεις, κάνοντας έτσι πιο εύκολη την επικοινωνία με το παιδί.

Πηγή: stutteringcenter.org

Το διαβάσαμε στο: logosepikinonia.gr