Με κατεπείγουσα εγκύκλιο η γενική γραμματέας Δημόσιας Υγείας, Χριστίνα Παπανικολάου, ζητεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες να προχωρήσουν άμεσα στον προγραμματισμό αντιφυματικού εμβολιασμού ιδίως των μαθητών της Α΄ Δημοτικού όλων των σχολείων της χώρας.
Σύμφωνα με τη γενική γραμματέα, η φυματίωση κατατάσσεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ως η δεύτερη συχνότερη αιτία θανάτου από μια κοινή μολυσματική νόσο μετά τον ιό του ΑΙDS (HIV).
Μεταξύ άλλων, στην εγκύκλιο αναφέρεται ότι συνιστάται μαζικός προληπτικός έλεγχος με δερμοαντίδραση Mantoux στις ηλικίες 12-15 μηνών, 4 έως 6 ετών και στην ηλικία 11 έως 12 ετών στα ανεμβολίαστα παιδιά.
Για όσα παιδιά δεν εμβολιάσθηκαν για διάφορους λόγους στη συνιστώμενη ηλικία, ο εμβολιασμός μπορεί να γίνει μέχρι την ηλικία των 12 ετών. Πρέπει να γίνεται κάθε προσπάθεια ο εμβολιασμός να πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Ιδιαίτερη έμφαση τονίζεται ότι πρέπει να δοθεί κυρίως στον εμβολιασμό των παιδιών που ανήκουν στις ομάδες αυξημένου κινδύνου όπως:
– Μετανάστες από χώρες με υψηλό ή μέσο δείκτη ενδημικότητας
– Αθίγγανοι και άλλες πληθυσμιακές ομάδες που ζουν σε συνθήκες ομαδικής διαβίωσης
– Παιδιά με Mantoux (-), στην οικογένεια των οποίων υπάρχει άτομο με φυματίωση (θετικά πτύελα)
– Νεογνά μητέρων που έχουν μολυνθεί με τον ιό HIV (όχι βρέφη που έχουν παρουσιάσει ήδη συμπτωματολογία βρεφικού AIDS)
– Νεογνά, στο άμεσο περιβάλλον των οποίων υπάρχει άτομο με φυματίωση ή νεογνά πληθυσμιακών ομάδων με υψηλό δείκτη διαμόλυνσης (εμβολιάζονται κατά τη γέννηση).
Έλεγχος και των εκπαιδευτικών
Παράλληλα, στην εγκύκλιο τονίζεται ότι αναφορικά με τους εκπαιδευτικούς είναι απαραίτητη η ακτινογραφία θώρακος (αν δεν υπάρχει ιατρική αντένδειξη) και η δερμοαντίδραση (mantoux) κατά την πρόσληψή τους και στη συνέχεια ανά πενταετία.
Στην περίπτωση που κατά το μεσοδιάστημα εμφανιστεί επίμονος βήχας, ο οποίος διαρκεί περισσότερο από ένα μήνα, πέραν της κλινικής εξέτασης, πρέπει να γίνεται έλεγχος με ακτινογραφία θώρακος. Αν υπάρχουν ακτινολογικά ευρήματα, επιβάλλεται περαιτέρω έλεγχος του εκπαιδευτικού και έλεγχος του ευρύτερου κοινωνικού και ιδιαίτερα του στενού οικογενειακού περιβάλλοντος.