Διευκρινίσεις για τα λάθη που οδήγησαν στη μη πίστωση του ΚΕΑ
Την 28η Μαρτίου, πραγματοποιήθηκε, ουσιαστικά, χωρίς προβλήματα, η πρώτη πληρωμή του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύς, επισημαίνοντας, ωστόσο ότι υπήρξαν μία ομάδα ερωτημάτων από πολίτες που θεωρούν ότι έπρεπε, αλλά δεν είδαν πιστωμένους τους λογαριασμούς τους.
[babyPostAd]Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές του υπουργείου, οι λόγοι είναι για τη μη πίστωση είναι διάφοροι:«Κάποιοι που έκαναν αίτηση τον Μάρτιο 2017, θεωρούν ότι θα πληρώνονταν τον ίδιο μήνα. Επαναλαμβάνουμε οι εγκεκριμένες αιτήσεις κάθε μήνα πληρώνονται τον επόμενο, όπως προβλέπει ο νόμος. Και αυτό έχει να κάνει με τον απαραίτητο χρόνο για τον πλήρη έλεγχο των στοιχείων των δικαιούχων, την προετοιμασία και μεταφορά προς τις τράπεζες των αρχείων πληρωμών και τις διαδικασίες στις τράπεζες που τηρούνται οι λογαριασμοί και εκδίδονται οι κάρτες.
Οι δηλωμένοι τραπεζικοί λογαριασμοί παρουσίαζαν μία σειρά προβλημάτων:
– Λάθος IBAN
– Δεν υπήρχε ο δικαιούχος του ΚΕΑ στο δηλωμένο λογαριασμό
– Δεν υπήρχε το σωστό ΑΦΜ του δικαιούχου στο δηλωμένο λογαριασμό.
– Όσοι δικαιούχοι του ΚΕΑ επικοινώνησαν με τα help desk του υπουργείου και της ΗΔΙΚΑ, ενημερώθηκαν σχετικά και έρχονται σε επαφή με τις τράπεζες που τηρούν το λογαριασμό τους για τη διόρθωση ή την επικαιροποίηση των στοιχείων τους.
– 10.000 εγκεκριμένοι δικαιούχοι του ΚΕΑ, που, στην τελευταία διασταύρωση των στοιχείων τους, λίγο πριν από την πληρωμή, βρέθηκαν να έχουν παραλείψει την υποβολή ουσιωδών στοιχείων λ.χ. χρήματα που εισέπραξαν το τελευταίο εξάμηνο και δεν τα δήλωσαν ή ότι υπέβαλαν διπλή αίτηση και ως μονοπρόσωπα νοικοκυριά και ως μέλη νοικοκυριού».
«Το γεγονός ότι εμπιστευόμαστε τον πολίτη στα όσα κατ’ αρχάς δηλώνει δεν σημαίνει ότι δεν κάνουμε τους ελέγχους, όπως έχουμε υποχρέωση, για να διασφαλίσουμε την ισοτιμία και τη καλή διαχείριση του δημοσίου χρήματος. Σε όσους κατ’ αρχάς εγκεκριμένους δικαιούχους “πάγωσε” η πληρωμή τους, προκειμένου να ξαναδούν την αίτησή τους, εστάλησαν μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e mail) στις διευθύνσεις που οι ίδιοι υποχρεωτικά δήλωσαν, προκειμένου να προχωρήσει η αίτησή τους» τονίζουν οι πηγές του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Όπως υπογραμμίζουν οι ίδιες πηγές, μία δεύτερη μικρότερη ομάδα ερωτημάτων αφορά στην αντίρρηση των δικαιούχων για το ύψος του ποσού που εισπράττουν. Οι πηγές του υπουργείου καθιστούν σαφές ότι «ουδείς πειράζει αυθαίρετα το ποσό της επιδοματικής ενίσχυσης είτε μειώνοντας είτε αυξάνοντας. Για παράδειγμα, δεν αυξάνουμε το ποσό που αντιστοιχεί σε τέκνα, όταν ενηλικιώνονται (από 50 ευρώ σε 100 ευρώ). Πρέπει ο πολίτης να επικαιροποιήσει την αίτησή του, κάνοντας νέα τροποποιητική αίτηση. Το εγγυημένο ποσό του νοικοκυριού δεν είναι ίδιο με το ποσό εισοδηματικής ενίσχυσης. Αυτό που θα πάρει ο πολίτης είναι το ποσό εισοδηματικής ενίσχυσης. Και τα δύο αναγράφονται στο τέλος της εκτύπωσης της αίτησης. Μόνο αν έχει μηδέν εισόδημα, το εγγυημένο ποσό είναι ίδιο με το ποσό εισοδηματικής ενίσχυσης. Θυμίζουμε ότι, την ώρα της υποβολής της αίτησης, ενημερώνουμε τον πολίτη για το αν εγκρίνεται η αίτησή του και το ποσό της εισοδηματικής ενίσχυσης. Είναι το συμβόλαιό μας με τον πολίτη. Αυτό είναι το ποσό που δικαιούται και το γνωστοποιούμε».
Τέλος, όπως σημειώνουν οι πηγές του υπουργείου, «υπάρχουν και ερωτήματα, κυρίως, από ενδιαφερόμενα ΜΜΕ που (καλώς!) επιθυμούν να ελέγχουν την ορθότητα του προγράμματος, την ευκολία στις διαδικασίες, κλπ. Για παράδειγμα, γιατί νομοθετήσαμε την ελάχιστη υποχρέωση των δικαιούχων του ΚΕΑ ή των παιδιών τους να ολοκληρώσουν τη βασική εκπαίδευση». «Μα ακριβώς, διότι η βασική εκπαίδευση είναι υποχρεωτική στη χώρα και είναι η ελάχιστη υποχρέωση όλων. Δεν απορρίφθηκε κανένας από το ΚΕΑ, λόγω μορφωτικού επιπέδου. Σε τέτοια ερωτήματα απαντούμε αμέσως, μόλις τεθούν, επιδιώκοντας τις καθαρές εξηγήσεις, κυρίως, για λόγους ενημέρωσης και εκπαίδευσης των πολιτών», σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Για τις διασταυρώσεις των στοιχείων, οι πηγές του υπουργείου εξηγούν ότι «οι διασταυρώσεις που κάνουμε, επεκτείνονται συνεχώς. Επειδή κάτι δεν το προσυμπληρώσαμε στην αίτηση του πολίτη, δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε την πληροφορία ή ότι δεν θα την βρούμε. Το ελάχιστο που απαιτούμε, είναι ειλικρίνεια, προκειμένου να επιτύχουμε μία άλλη σχέση του πολίτη με την πολιτεία: Εκείνη του αμοιβαίου σεβασμού. Οι διασταυρώσεις που κάνουμε, είναι και απολογιστικές. Για παράδειγμα, θα ελέγξουμε, αν οι φορολογικές δηλώσεις που θα κατατεθούν το 2018 για τα εισοδήματα του 2017, θα συνάδουν με αυτά που έχουν δηλώσει, μέσω των αιτήσεών τους, οι δικαιούχοι του ΚΕΑ μέσα στο 2017. Σκοπεύουμε να ελέγξουμε αυτά που δηλώθηκαν στις αιτήσεις της πρώτης φάσης (Ιούλιος–Δεκέμβριος 2016) σε σχέση με τις φορολογικές δηλώσεις που θα υποβληθούν τώρα για το 2016. Πρέπει να γίνει κοινή συνείδηση ότι οι έλεγχοι γίνονται για την προστασία του κοινού συμφέροντος και, ιδιαίτερα, των ευάλωτων. Τέλος, υπάρχουν διασταυρώσεις που δεν μπορούν να γίνουν κατά την υποβολή της αίτησης. Παράδειγμα, αν κάποιος συμμετέχει σε δύο αιτήσεις ταυτόχρονα. Οπότε γίνονται, πριν από κάθε πληρωμή».
«Τηρούμε τη δέσμευσή μας να τελειώνουμε με το πελατειακό κράτος και τις διαδικασίες συναλλαγής. Τα συστήματα και οι διαδικασίες του ΚΕΑ σχεδιάστηκαν, για να λειτουργούν κατά της γραφειοκρατίας. Προτρέπουμε και τους πολίτες να μην επιτρέψουν σε κανέναν να τους πουλήσει εκδούλευση για το ΚΕΑ» σχολιάζουν οι πηγές του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Πηγή: dikaiologitika.gr