Δυσλεξία – Έλληνες επιστήμονες καινοτομούν
Σε όλο τον κόσμο οι δυσλεκτικοί υπολογίζονται στο ένα δισεκατομμύριο.
Η μέθοδος λέγεται R.A.D.A.R (Rapid Assessment of Difficulties & Abnormalities in Reading) που σημαίνει «Τάχιστη Αξιολόγηση Δυσκολίων & Ανωμαλιών της Ανάγνωσης».
Οι επιστήμονες μέσω αυτής της εφαρμογής έχουν την δυνατότητα να μετρήσουν ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά στην ανάγνωση.
Τα εργαλεία που αποκωδικοποιούν το όποιο πρόβλημα υπάρχει φτιάχτηκαν από μαθηματικούς, στατιστικολόγους και λογοπαθολόγους.
«Με την βοήθεια ενός μαθηματικού μοντέλου και ενός αλγόριθμου που έχουμε αναπτύξει τα τελευταία 8 χρόνια, γίνεται μια ειδική καταγραφή των κινήσεων του ματιού ενώ κάποιος διαβάζει. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να βρούμε με ακρίβεια τι μαθησιακή δυσκολία έχει ο εξεταζόμενος» λέει στο CNN Greece ο Γιάννη Ασλανίδης, επίκουρος καθηγητής Οφθαλμολογίας στο Weil – Cornell Medical College της Νέας Υόρκης.
Κάθε διάγνωση είναι εξατομικευμένη αφού η εφαρμογή μπορεί να «δει» ακόμη και τις πιο μικρές λεπτομέρειες του προβλήματος.
Με αυτόν τον τρόπο διευκολύνεται το έργο του θεραπευτή διότι ξέρει που πρέπει να εστιάσει και ο θεραπευόμενος βλέπει πιο άμεσα αποτελέσματα.
«Μπορούμε να δούμε σε ποιο φθόγγο, σε ποια συλλαβή έχει πρόβλημα αλλά και σε τι ποσοστό. Στη συνέχεια επαναλαμβάνουμε την εξέταση μετά από την θεραπεία για να διαπιστώσουμε αν και πόσο αντιμετωπίστηκε η δυσλεξία» λέει ο κύριος Ασλανίδης.
Η διαδικασία
Ο εξεταζόμενος δεν εφαρμόζει κάποια συσκευή επάνω του, ούτε γίνεται χρήση κάποιου φαρμάκου.
«Είναι μια μη παρεμβατική προσέγγιση. Η εξέταση διαρκεί δέκα με δεκαπέντε λεπτά. Το παιδί ή ο ενήλικας, διαβάζει ένα κείμενο από μια οθόνη, υπέρυθρες ακτίνες ιχνηλατούν τις αντανακλάσεις μέσα από τον κερατοειδή και το ειδικό πρόγραμμα που έχει φτιαχτεί κάνει μια ασφαλή διάγνωση για την ύπαρξη ή μη μαθησιακής δυσκολίας» μας εξηγεί ο Έλληνας επιστήμονας.
Η πρωτοποριακή αυτή μέθοδος έχει γίνει δεκτή για δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό Plos One.
Η ερευνητική ομάδα των Ελλήνων επιστημόνων έχει πάρει δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, έχει κατοχυρώσει την πατέντα σε Ευρώπη και Αμερική ενώ είναι ήδη σε επαφές με το Πανεπιστήμιο Harvard προκειμένου η μέθοδος R.A.D.A.R να εφαρμοστεί και στα αγγλικά.
Ταυτόχρονα εξελίσσουν ένα software το οποίο θα είναι συμβατό με εφαρμογές που ανιχνεύουν την κίνηση του ματιού (Eye Tracker) που έχουν τα έξυπνα κινητά και τάμπλετ ώστε μέσω μιας διαδικτυακής πλατφόρμας ο κάθε γονιός να αξιολογεί την αναγνωστική ευχέρεια του παιδιού του.
Η αφορμή για να ξεκινήσει αυτή η έρευνα που «γέννησε» την μέθοδο R.A.D.A.R ήταν ένα προσωπικό πρόβλημα του Γιάννη Ασλανίδη, όπως μας αποκαλύπτει:
«Αφορμή στάθηκε ο γιος μου, ο οποίος ήταν δυσλεκτικός. Εμείς δεν το είχαμε καταλάβει. Πέρασε μια πολύ δύσκολη περίοδο από το δημοτικό μέχρι και το λύκειο. Αυτό που πέρασε η δική μου οικογένεια, δεν θέλω να το περάσει άλλη. Το παιδί ήταν πανέξυπνο, διάβαζε τη μια ημέρα και την επομένη πήγαινε να γράψει διαγώνισμα και δεν έγραφε τίποτα διότι δεν θυμόταν τίποτα.»
Τι είναι η δυσλεξία
Η Δυσλεξία είναι μια δυσκολία νευροβιολογικής και νευροαναπτυξιακής φύσης με κληρονομική προδιάθεση. Επηρεάζει τις γνωστικές διεργασίες του εγκεφάλου που αφορούν την κατάκτηση των δεξιοτήτων ανάγνωσης, γραφής, ορθογραφίας.
Το να είναι κάποιος δυσλεκτικός δεν σημαίνει ότι δεν είναι ευφυής ή ότι δεν μπορεί να είναι καλλιεργημένος.
Η δυσλεξία δεν είναι αυστηρά μόνο μια διαταραχή ανάγνωσης που χαρακτηρίζεται από τις αντιστροφές. Είναι ένα σύνδρομο ποικίλων συμπτωμάτων.
Για να διαβάσει και να συλλαβίσει κανείς απαιτείται ο συντονισμός πολλών εγκεφαλικών λειτουργιών. Τα προβλήματα προκύπτουν σε ένα ή περισσότερα λειτουργικά επίπεδα.
Αν η δυσλεξία διαγνωστεί εγκαίρως δηλαδή από την δευτέρα μέχρι την έκτη Δημοτικού, με την βοήθεια λογοπαθολόγων-λογοθεραπευτών και ψυχολόγων μπορεί να αντιμετωπιστεί σε ικανοποιητικό βαθμό.