Σύμφωνα με την λογοθεραπεύτρια κα Μαρία Μανιαδάκη η φυσιολογική εξέλιξη του λόγου και της ομιλίας ενός παιδιού έχει τα παρακάτω στάδια:
6 μηνών
• καταλαβαίνει ναι/όχι
• αντιδράει στους ήχους (γυρίζει το κεφάλι για να εντοπίσει την πηγή τους)
• παράγει ήχους που μοιάζουν με λέξεις
1 έτους
• λέει 4-5 λέξεις
• καταλαβαίνει απλές εντολές
• ανταποκρίνεται όταν ακούει το όνομά του/της
• κουνάει το χέρι του/της για να χαιρετήσει
2 ετών
• καταλαβαίνει απλές ερωτήσεις και οδηγίες
• χρησιμοποιεί προτάσεις με 2-3 λέξεις
• κάνει ερωτήσεις
• αναγνωρίζει τα μέρη του σώματος
• ακούει ιστορίες από βιβλία με εικόνες
• φτιάχνει προτάσεις με άρνηση (π.χ.: όχι πάω)
• αρχίζει να σχηματίζει κάποιους πληθυντικούς αριθμούς
3 ετών
• αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα
• ρωτάει συχνά “τι;”
• μπορεί να πει μια ιστορία ή να μεταφέρει μια ιδέα
• έχει λεξιλόγιο περίπου 1000 λέξεων
• φτιάχνει προτάσεις 3-4 λέξεων
• κατανοεί προθέσεις (π.χ.: “το παιχνίδι είναι κάτω από την καρέκλα”)
• τραγουδάει τραγούδια
• καταλαβαίνει τις έννοιες “νύχτα”, “μέρα”
4 ετών
• αναγνωρίζει βασικά σχήματα
• ρωτάει “ποιος;”, “γιατί;”
• χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις
• προφέρει σωστά σχεδόν όλα τα σύμφωνα εκτός από λ/ρ/σ
• μιλάει χωρίς σοβαρά γραμματικά και συντακτικά λάθη
5 ετών
• προφέρει όλα τα σύμφωνα και τα συμπλέγματά τους καθαρά (ξ/ψ/σ/τσ/στ)
• γνωρίζει βασικές αντίθετες έννοιες (“μεγάλο”/”μικρό”, “μαλακό”/”σκληρό”)
• αναπαράγει μια ιστορία με τη βασική της πλοκή
• κατανοεί τις έννοιες “ίδιο”/”διαφορετικό”
• χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις
• κάνει ερωτήσεις για να αποκομίσει πληροφορίες
• χρησιμοποιεί τους γραμματικούς χρόνους μέλλοντα, αόριστο, ενεστώτα
babyradio.gr
Εαν σας άρεσε το άρθρο,κοινοποιήστε το και μοιραστείτε το,με τους φίλους σας!