Ο τρόπος με τον οποίο τόσο ο άνδρας όσο και η γυναίκα θα βιώσουν και θα σταθούν μπροστά στην σεξουαλικότητά τους, κατά τα διάφορα στάδια της ζωής τους, καθορίζεται σε σημαντικό βαθμό από τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση που λάβανε κατά τη διάρκεια των παιδικών τους χρόνων.
Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, η οποία δεν αναφέρεται μόνο σε ζητήματα σεξουαλικών σχέσεων αλλά και σε ευρύτερα θέματα, όπως η εικόνα του εαυτού και ο αμοιβαίος σεβασμός, ξεκινά από την πρώιμη παιδική ηλικία και διαρκεί καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου. Μάλιστα, ξεκινά να διαμορφώνεται από τις πρώτες οικογενειακές εγγραφές και συνεχίζει να χτίζεται μέσα από το σχολείο, τις παρέες αλλά και την ουσιαστική επίδραση των μέσων μαζικής ενημέρωσης.
Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης βομβαρδίζοντας με χιλιάδες εικόνες , ήχους και λέξεις τα άτομα προσχολικής, σχολικής αλλά και εφηβικής ηλικίας ,χωρίς στην πραγματικότητα να εμβαθύνουν και να δίνουν έγκυρες κατευθύνσεις ώστε να ανακαλύπτει η κάθε ηλικία τη σεξουαλικότητα της , ενισχύουν τους μύθους και την παραπληροφόρηση γύρω από όλα τα καθημερινά δύσκολα και απλά, ορατά και αόρατα προβλήματα που περικλείει η λέξη «σεξ» .
Σύμφωνα με μελέτη (Journal of Adolescent Health, 2011) του Πανεπιστημίου της Μινεσότα (Η.Π.Α.), κατά την οποία οι ερευνητές πήραν συνέντευξη από 1.605 γονείς παιδιών σχολικής ηλικίας θέτοντας την ερώτηση ‘από πού νομίζουν ότι τα παιδιά τους αντλούν τις πληροφορίες τους σχετικά με τη σεξουαλικότητα τους’, το 60% των γονέων ανέφεραν ότι τα παιδιά τους αντλούν το μεγαλύτερο μέρος των πληροφοριών για το σεξ από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και το διαδίκτυο. Μελετώντας την επίδραση της τηλεόρασης αρχικά, ως ένα σημαντικό μέσο σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, παρατηρούμε πως τα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία εκτίθενται σε σκηνές ερωτικού περιεχομένου, λαμβάνοντας μηνύματα τα οποία δεν εμπεριέχουν αναφορές σε μεταδοτικές ασθένειες, σε μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη και σε άλλους σημαντικούς κινδύνους που κρύβει μια ανώριμη στάση απέναντι στη σεξουαλικότητά τους.
Τα ερευνητικά δεδομένα υποστηρίζουν ότι η έκθεση των νέων σε σεξουαλικού περιεχομένου τηλεοπτικά προγράμματα συμβάλλει στην πρώιμη και συχνά βίαιη σεξουαλική τους αφύπνιση ενισχύοντας μια ανώριμη και συχνά ανεύθυνη στάση απέναντι στην παιδική και εφηβική σεξουαλικότητα.
Αναγνωρίζοντας την εξέχουσα θέση που κατέχει το διαδίκτυο στην καθημερινότητα του εφήβου έχει αξία να αντιληφθούμε το πώς συχνά υποκαθιστά τον ρόλο του γονέα παρέχοντας στο νεαρό άνδρα και στη νεαρή γυναίκα τις πρώτες ουσιαστικές εγγραφές αλλά και προσδοκίες αναφορικά με τη σεξουαλικότητά τους.
Πράγματι, σύμφωνα με σύχρονες έρευνες τα ελληνόπουλα είναι από τα πλέον εξοικειωμένα με τις νέες τεχνολογίες και το σερφάρισμα στο διαδίκτυο παιδιά στην Ευρώπη, ωστόσο, η εξοικείωση αυτή τα κάνει να ‘συναντούν’ – εκούσια ή ακούσια – ιστοσελίδες με σεξουαλικό – πορνογραφικό περιεχόμενο οι οποίες αφυπνίζουν την περιέργεια και το σεξουαλικό τους ενδιαφέρον.
Μάλιστα, οι λέξεις «σεξ» και «πορνό» είναι στη λίστα με τις πέντε συχνότερες λέξεις που βάζουν τα ελληνόπουλα κάτω των 18 ετών στη μηχανή αναζήτησης του Ιντερνετ. Ωστόσο, η ιδιαίτερα δημοφιλής στις ηλικίες αυτές χρήση του Διαδικτύου εγκυμονεί σημαντικούς κινδύνους. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Μονάδας Εφηβικής Υγείας της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών σε έλληνες εφήβους, το 19,4% ανέφερε ότι χρησιμοποιούσε ιστοσελίδες πορνογραφικού περιεχομένου. «Το υλικό αυτό προορίζεται κυρίως για την ψυχαγωγία των έμπειρων ενηλίκων και όχι για την ενημέρωση των άπειρων εφήβων, με αποτέλεσμα την επίπτωση στη συμπεριφορά και την κοινωνικότητά τους.
Επιπλέον, ο έφηβος μπορεί να έρθει σε επαφή με σεξουαλική βία, σε μια περίοδο που ακόμη αναπτύσσεται ψυχοκοινωνικά και δεν έχει εγκαταστήσει μηχανισμούς φιλτραρίσματος και αντικειμενικής κριτικής», τονίζει η επιστημονική υπεύθυνη της Μονάδας και λέκτορας Εφηβικής Παιδιατρικής, Αρτεμις Τσίτσικα.
Οι γονείς, όπως εξηγούν οι ειδικοί, φέρουν την ευθύνη του να μιλήσουν πρώτοι από όλους στα παιδιά για το σεξ,διασφαλίζοντας την παροχή μιας έγκυρης και εμπεριστατωμένης ενημέρωσης απογυμνωμένης από μύθους, παραπληροφόρηση και σκοτεινά σημεία, αντιλαμβανόμενοι πως το παιδί έχει περιέργεια και δικαίωμα να μάθει κι αν οι γονείς δεν του δώσουν τις απαντήσεις, θα στραφεί σε αυτό που του είναι πιο οικείο, το Ιντερνετ. Ακόμη οι γονείς αξίζει να αντιληφθούν πως οι αξίες τους μεταδίδονται όχι τόσο μέσα από τα λόγια τους, αλλά κυρίως μέσα από τη στάση τους και το ζωντανό παράδειγμα που δίνουν στα παιδιά τους στην καθημερινότητά τους, στις οικογενειακές στιγμές όταν οι ίδιοι στέκονται απέναντι στον άνδρα ή στη γυναίκα σύντροφό τους.
Ποιοι κίνδυνοι υπάρχουν από την απουσία ή τη μη-ορθή σεξουαλική διαπαιδαγώγηση;
• παραπληροφόρηση (συνομήλικοι, έντυπα, διαδίκτυο) η οποία οδηγεί σε σύγχυση και άγνοια ως προς την ευθύνη που επιφέρει η εμπλοκή σε μία σεξουαλική σχέση (θέματα υγείας- σεξουαλικά νοσήματα, ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη)
• αίσθημα ενοχής, φοβία απέναντι στη σεξουαλική πράξη ή απέναντι στο αντίθετο φύλο με ενδεχόμενη τη σύγχυση σεξουαλικής ταυτότητας
• διαστρεβλωμένη επαφή με τη σεξουαλικότητα, τι είναι σωστό – λάθος, με αποτέλεσμα να διαμορφώνει το παιδί διαστρεβλωμένη εικόνα εαυτού / μειωμένη αυτοπεποίθηση – αυτοεκτίμηση.
Η στάση του γονιού:
Πρόληψη πάνω από όλα σημαίνει πετυχαίνω μια καλή επικοινωνία με το παιδί μου από την παιδική του ηλικία μαθαίνοντάς το να σέβεται το σώμα του και να το προφυλάσσει.
Επικοινωνία σημαίνει ‘ακούω- μιλώ’, χρειάζεται να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να μιλούν και να κάνουν ερωτήσεις, μέσα σε ένα ήρεμο κλίμα, χωρίς διάθεση κριτικής. Ακόμη είναι ευθύνη του γονιού να καταλάβει το παιδί του ότι το σεξ σχετίζεται με τα συναισθήματα του έρωτα και της αγάπης, την οικειότητα, το αίσθημα φροντίδας και σεβασμού και για το ίδιο το άτομο αλλά και για το σύντροφο του.
Ως γονιός χρειάζεται να αποδεσμευτώ από τα ταμπού του παρελθόντος και να αποδεχτώ έννοιες όπως, οι προγαμιαίες σχέσεις, η ομοφυλοφιλία και ο αυνανισμός ενισχύοντας την υγιή σεξουαλική έκφραση του παιδιού μου.
faysbook.gr