«Μα τί μού χρειάζεται αυτό;» Καθημερινές δραστηριότητες που βοηθούν τα παιδιά να εξασκήσουν και να γενικεύσουν τις γνώσεις τους

«Μα τί μού χρειάζεται αυτό;» Καθημερινές δραστηριότητες που βοηθούν τα παιδιά να εξασκήσουν και να γενικεύσουν τις γνώσεις τους

Καθημερινές δραστηριότητες που βοηθούν τα παιδιά να εξασκήσουν

Οι γνώσεις που αποκτούν τα παιδιά δεν είναι για να παραμένουν στο σχολείο και δεν τελειώνουν όταν κλείσουν βιβλία και τετράδια! Υπάρχουν τρόποι να τις βάλουν στην καθημερινότητά τους και αν χρειάζεται να τις εξασκήσουν με ευχάριστο τρόπο!

[babyPostAd]Επιτραπέζια παιχνίδια

Τα επιτραπέζια παιχνίδια δεν είναι μόνο ένας διασκεδαστικός τρόπος να περάσει όλη η οικογένεια χρόνο μαζί, αλλά και βοηθούν τα παιδιά να καλλιεργήσουν και να εξασκήσουν πολλές δεξιότητες.

Τα παιδιά πρέπει να διαβάσουν, να κατανοήσουν και να εφαρμόσουν τις οδηγίες/κανόνες. Εξασκούνται λοιπόν σε ανάγνωση (γλωσσική δεξιότητα) αλλά και κατανόηση, μνήμη και επίλυση προβλημάτων (γνωστικές δεξιότητες). Το ζάρι και το μέτρημα βημάτων που συνήθως απαιτούν αυτά τα παιχνίδια ενισχύουν μαθηματικές δεξιότητες όπως η αναγνώριση ποσοτήτων και η μέτρηση. Δίνεται επίσης η ευκαιρία να αποκτήσουν και να καλλιεργήσουν κοινωνικές δεξιότητες όπως να περιμένουν τη σειρά τους, να επαινέσουν κάποιον και να διαπραγματευτούν σε περίπτωση διαφωνίας. Τέλος, εξασκούνται σε συναισθηματικές δεξιότητες όπως η διαχείριση των συναισθημάτων της νίκης και της ήττας.

Supermarket

Μια εξόρμηση στο supermarket μαζί με τα παιδιά δεν είναι πάντα εύκολη υπόθεση, αλλά αν αναλάβουν ενεργό ρόλο μπορεί να είναι ιδανική ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν όσα ξέρουν και να μάθουν περισσότερα.

Τα παιδιά μπορούν να γράψουν τη λίστα με τα ψώνια και να είναι υπεύθυνα να την κρατούν και να τη διαβάζουν στο supermarket.

Η ποικιλία ερεθισμάτων προσφέρεται για την αναγνώριση και τη διάκριση πολλών εννοιών (χρώματα, σχήματα, ιδιότητες προϊόντων).

Ανάλογα με την ηλικία τους, οι μικροί καταναλωτές εξασκούν μαθηματικές δεξιότητες όπως οι ποσότητες («θέλουμε δυο μπουκάλια γάλα»), οι συγκρίσεις («πόσο κάνει;» «ποιο είναι πιο φτηνό;»), τα χρήματα (νομίσματα, αξίες, ρέστα, υπολογισμοί).

Βελτιώνουν επίσης τη συμπεριφορά τους, έχοντας ευκαιρίες να διαχειρίζονται καταστάσεις όπως η αναμονή, η ματαίωση όταν δεν παίρνουν κάτι που θέλουν και το να βάζουν προτεραιότητες στις επιθυμίες τους.

Μαγειρική-ζαχαροπλαστική

Το να δημιουργούν στην κουζίνα μόνα ή με κάποιον από τη οικογένεια αποτελεί για τα παιδιά έναν πολύ διασκεδαστικό τρόπο να αξιοποιήσουν όσα ξέρουν.

Μπορούν να διαβάσουν μια συνταγή (γλωσσική δεξιότητα) και να την εκτελέσουν (γνωστική δεξιότητα).

Χρειάζονται μαθηματικές έννοιες όπως οι ποσότητες (2 φλιτζάνια) και τα κλάσματα (3/4 της κούπας), αλλά και υπολογισμοί (για μια δόση θέλω 2 πορτοκάλια, για διπλή δόση πόσα;).

Γίνεται επίσης εξάσκηση σε έννοιες χρόνου (σε πόσα λεπτά θα είναι έτοιμο;) αλλά και σε δεξιότητες λεπτής και αδρής κινητικότητας (ανακάτεμα, μεταφορά υλικού με κουτάλι από τη συσκευασία στο μπωλ).

Το να ετοιμάσουν ένα γεύμα για την οικογένειά τους ή ένα γλυκό για κάποιο φίλο, είναι μάθημα φροντίδας, μοιράσματος και προσφοράς.

Υπάρχουν πολλές ακόμα ευκαιρίες, ανάλογα με το πρόγραμμα και τις ανάγκες κάθε οικογένειας, και είναι στο χέρι των γονιών και των παιδιών να τις ανακαλύψουν μαζί!

Το να δίνουμε στα παιδιά ευκαιρίες να χρησιμοποιήσουν αυτά που ξέρουν ή να εξασκηθούν σε κάτι που έχουν ανάγκη μέσα από καθημερινές δραστηριότητες, που εξυπηρετούν κάποια χρησιμότητα, είναι πολύ σημαντικό. Είναι πιο διασκεδαστικό από μια στείρα επανάληψη, βάζει τις γνώσεις στο λειτουργικό τους πλαίσιο και συντελεί στη γενίκευση των γνώσεων μέσω της επανάληψης σε διάφορες μορφές.

Νικολέττα Μαρκαριάν Ψυχολόγος Ειδικής Αγωγής MSc

Πηγή:  psycholozin.gr