Τα πρόσωπα του bullying σήμερα
Ένας μαθητής είναι θύμα εκφοβισμού,όταν εκτίθεται επανειλημμένα για ένα χρονικό διάστημα σε αρνητικές ενέργειες που εκτελούνται από έναν ή περισσότερους μαθητές. Μία ενέργεια θεωρείται αρνητική όταν κάποιος σκόπιμα βλάπτει ή επιχειρεί να βλάψει ή να ταλαιπωρήσει κάποιον άλλον.
Με τα χρόνια, το φαινόμενο του bullying άρχισε να μεγαλώνει, να επεκτείνεται και να παίρνει μεγαλύτερη δημοσιότητα. Όλο και περισσότεροι επιστήμονες, ΜΚΟ και οργανώσεις που υποστηρίζουν παιδιά σε ανάγκη, άρχισαν να ασχολούνται και να ερευνούν το φαινόμενο αυτό.
Σύμφωνα με τον Farrington, Βρετανό καθηγητή παιδικής εγκληματικότητας, οι μορφές του σχολικού εκφοβισμού χωρίζονται στις εξής κατηγορίες:
α) Φυσική, λεκτική ή ψυχολογική επίθεση ή προσβολή
β) Πρόθεση να προκαλέσει φόβο,ανησυχία ή πόνο στο θύμα
γ) Ανισορροπία ισχύος με το δυνατότερο παιδί να πιέζει το αδύναμο
δ) Επαναλαμβάνεται από τα ίδια παιδιά για μεγάλη χρονική περίοδο
Σχεδόν, όλοι όσοι έχουν ασχοληθεί με το φαινόμενο μιλάνε για σχέση εξουσίας ανάμεσα στο θύτη και στο θύμα και αναφέρουν ότι ο εκφοβισμός δεν γίνεται πάντα με σκοπό να προκληθεί κάποια σωματική βλάβη στο θύμα, αλλά με τη σκέψη ότι θα αισθανθεί πίεση, άγχος και στρες. Επίσης, η πλειοψηφία των επιστημόνων, επιμένει ότι ο εκφοβισμός έχει μεγάλη χρονική διάρκεια και ότι το παιδί-θύμα υποβάλλεται σε επαναλαμβανόμενη πίεση από τον θύτη. Επιπλέον, σε κάποιους μεταγενέστερους ορισμούς, σημειώθηκε ότι ο εκφοβισμός γίνεται χωρίς ουσιαστικό λόγο και δεν έχει σημασία αν γίνεται συνειδητά ή ασυνείδητα.
Οι μορφές του bullying, διαχωρίζονται και ανάλογα με το περιβάλλον. Ο εκφοβισμός, δε συμβαίνει απαραίτητα, αποκλειστικά στους τοίχους του σχολείου αλλά μπορεί να συμβεί και μέσα στο σπίτι και το ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον των παιδιών. Παρόλα αυτά στις ημέρες μας, ο όρος bullying αφορά κυρίως το σχολικό εκφοβισμό και υποδεικνύει πράξεις που βλάπτουν σωματικά ή λεκτικά τα παιδιά .
Η φωτογραφία που έγινε viral και έδωσε απάντηση στο bullying
Στην Ελλάδα, η κοινωνία δε μεταφράζει το bullying τόσο σε απειλή της σωματικής ακεραιότητας, αλλά περισσότερο σε κοροϊδία, πείραγμα ή αστεϊσμό. Αυτά τα φαινόμενα, δεν πρέπει να μας ακούγονται λιγότερο επικίνδυνα και ούτε να αδιαφορούμε για τις σοβαρές επιπτώσεις που μπορεί να έχουν στα παιδιά. Τα παιδιά – θύματα τέτοιας μορφή bullying αλλά και τα παιδιά – θεατές τέτοιων περιστατικών, μπορεί να αναπτύξουν ψυχολογικά και ψυχοσωματικά προβλήματα.
Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα, οι μορφές του σχολικού εκφοβισμού είναι οι εξής:
– Άσκηση φυσικής βίας, χτυπήματα, τσιμπήματα, δαγκωνιές κτλ
-Εσκεμμένο και συχνό αποκλεισμό μαθητών από δραστηριότητες και απομόνωση τους
-Σεξουαλική παρενόχληση
-Πειράγματα, παρατσούκλια, χρήση υβριστικών εκφράσεων
-Απειλές και εκβιασμό
-Ύβρεις και πειράγματα σχετικά με τη φυλή, την εθνικότητα, τη θρησκεία, την ταυτότητα αναπηρίας και την σεξουαλική ταυτότητα του θύματος
-Κλοπές ή/και ζημιές στα προσωπικά αντικείμενα του θύματος
επιδιωκόμενη απομάκρυνση των φίλων
-Διάδοση κακοηθών και ψευδών φημών
-Cyber Bullying (Λαμβάνει χώρα στο διαδίκτυο και αφορά ολοένα και περισσότερο εφήβους)
Το bullying, είναι ένα πολυδιάστατο φαινόμενο, και κανείς δεν μπορεί να το περιγράψει ακριβώς, να συμπεριλάβει όλες τις μορφές που μπορεί να πάρει και να γνωρίζει πλήρως τη διάσταση που έχει. Μπορεί να έχει άμεσες ή έμμεσες συνέπειες, να έχει σταθερή ή περιστασιακή μορφή, να γίνεται με σκοπό τη βία ή μόνο την πρόκληση άγχους ή να είναι σε μορφή που ακόμα δεν γνωρίζουμε και δεν έχει καταγραφεί.
Όπως και να έχει το bullying, υπάρχει και βρίσκεται περισσότερο κοντά μας από όσο φανταζόμαστε, έχει σοβαρές και καμιά φορά μοιραίες επιπτώσεις στα παιδιά, είτε είναι ένα πείραγμα, μια ύβρις, ή μια αγκωνιά και μπορεί να οδηγήσει ένα παιδί-θύμα σε ακραία-απελπισμένη συμπεριφορά στην προσπάθεια να το αντιμετωπίσει ή να το αποφύγει.
Δείτε την Ευρωπαϊκή Έρευνα για το Φαινόμενου του Σχολικού Εκφοβισμού εδώ .
Πηγή: mommy.gr