Πως θα καταλάβω αν το παιδί μου έχει Δυσλεξία;

Πως θα καταλάβω αν το παιδί μου έχει Δυσλεξία;

Δυσλεξία

Γράφει ο Γιώργος Ψέμμας, Λογοθεραπευτής/ Λογοπεδικός

Δυσλεξία είναι η δυσκολία επεξεργασίας του γραπτού λόγου και κατά συνέπεια δυσκολία και στην διαδικασία της ανάγνωσης, δυσανάλογα επίμονη προς την ηλικία και το νοητικό  δυναμικό του μαθητή.

Η Δυσλεξία έχει βιολογική βάση και είναι νευρολογικής αιτιολογίας διαταραχή. Υπάρχει μια ελάχιστη εγκεφαλική δυσλειτουργία η οποία κάνει τον εγκέφαλο να επεξεργάζεται τις πληροφορίες με διαφορετικό τρόπο.

Δηλώστε συμμετοχή ΕΔΩ και κερδίστε φανταστικές πινιάτες!

Αλήθειες για την Δυσλεξία

Η Δυσλεξία είναι ισόβια διαταραχή

Δεν δημιουργείται ξαφνικά μετά από χρόνια

Δεν εξαφανίζεται μετά από χρόνια

Εκδηλώνεται με διαφορετικά συμπτώματα από άνθρωπο σε άνθρωπο

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΔΥΣΛΕΞΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ

Συμπτώματα στην ανάγνωση 

ü  Παράλειψη, προσθήκη, αντικατάσταση, αντιμετάθεση φθόγγων, συλλαβών ή λέξεων

ü  Σημασιολογικές παραφασίες

ü  Αναγνωστική δυσχέρεια (αργή, κοπιαστική ανάγνωση χωρίς ροή)

ü  Συλλαβισμός

ü  Παρατονισμός

ü  Χάσιμο της σειράς στο βιβλίο

Συμπτώματα στη γραφή

  • Παραλείψεις φθόγγων (καρέκα αντί καρέκλα)
  • Αντικαταστάσεις φθόγγων (γάτα αντί γάλα)
  • Αντιστροφή φθόγγων (αγβό αντί αβγό)
  • Προσθήκη φθόγγων (αφυτό αντί αυτό)
  • Καθρεφτική γραφή
  • Κατάργηση-δημιουργία διαστημάτων
  • Απουσία τόνων, σημείων στίξης
  • Παρατονισμοί
  • Παρεμβολή κεφαλαίων στα πεζά
  • Ανάλυση των διπλών γραμμάτων ΄΄ξ, ψ΄΄ (τακσίδι, πσυγείο)
  • Δυσορθογραφία (θεματικού, καταληκτικού ή μικτού τύπου)
  • Δυσκολία στην ακουστική διάκριση ομόηχων φθόγγων  φ-β, θ-δ, ξ-ψ
  • Δυσγραφία

Συμπτώματα στα μαθηματικά

  • Δυσκολία στην επίλυση προβλημάτων
  • Δυσκολία στις αριθμητικές πράξεις
  • Δυσκολία αναγνώρισης προσήμων
  • Επίμονη δυσκολία στην εκμάθηση της προπαίδειας

Ενδείξεις Δυσλεξίας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας

Ενώ η διάγνωση της δυσλεξίας γίνεται σε παιδιά σχολικής ηλικίας, κάποια σημάδια μπορούν να ανιχνευτούν και σε παιδιά προσχολικής ηλικίας όπως:

  • Να καθυστερεί σε σχέση με το μέσο όρο στα βασικά αναπτυξιακά ορόσημα (βάδιση, πρώτες λέξεις, πρώτες φράσεις)
  • Να αντιμετωπίζει δυσκολίες έντονες και εκτεταμένες σε επίπεδο άρθρωσης και φωνολογίας
  • Να μην μαθαίνει εύκολα νέο λεξιλόγιο και να μην το χρησιμοποιεί κατάλληλα
  • Να έχει δυσκολίες προσανατολισμού, πλευρίωσης, διαταραχή οπτικοκινητικού συντονισμού και συντονισμού των κινήσεων (κουμπιά, φερμουάρ, κορδόνια)
  • Να παρουσιάζει δυσκολίες οργάνωσης του προσωπικού του χώρου (ακαταστασία στο δωμάτιο )
  • Να έχει δυσκολίες στην αντίληψη της διαδοχής και της αλληλουχίας

Συχνά η Δυσλεξία συνυπάρχει και με άλλες διαταραχές όπως η ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας), Διάσπαση Προσοχής, διαταραχές της συμπεριφοράς και του συναισθήματος, αγχώδεις διαταραχές, χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση.

Δυσλεξία και  θεραπευτικά προγράμματα

Η κατά το δυνατόν συντομότερη διάγνωση και παρέμβαση μέσω εξατομικευμένων θεραπευτικών προγραμμάτων θα βοηθούσε στη βελτίωση και σε ορισμένες περιπτώσεις     ( πχ ανάγνωση) στην αποκατάσταση των μηχανισμών σύμφωνα πάντα με το γνωστικό και ενδοανατομικό προφίλ το οποίο προκύπτει από τη διαγνωστική αξιολόγηση.

Στην ψυχολογική υποστήριξη του δυσλεκτικού μαθητή για την αντιμετώπιση των δευτερογενών ψυχολογικών επιβαρύνσεων και την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της αυτοεικόνας γενικότερα.

Χωρίς βοήθεια τα παιδιά νιώθουν απογοήτευση από τη διαδικασία της μάθησης, έχουν συσσωρευμένο άγχος επίδοσης το οποίο αρκετές φορές τα οδηγεί στο να χάνουν το κίνητρο και το ενδιαφέρον τους για την εκπαίδευση.

Πηγή: babyonline.gr

Διαβάστε ακόμη:

Δυσλεξία: Προσοχή στα συμπτώματα ανάλογα με την ηλικία του παιδιού

Μεγαλώνοντας ένα παιδί με δυσλεξία…