Συμβουλές για τη μελέτη των Μαθηματικών στο σπίτι
Δεν είναι λίγες οι φορές που οι γονείς έρχονται αντιμέτωποι με μια καινούρια μαθηματική έννοια ή πρόβλημα που δεν μπορούν να κατανοήσουν και να εξηγήσουν πλήρως στα παιδιά τους κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας για την επόμενη ημέρα στο σπίτι.
Τα μαθηματικά είναι το πρώτο μάθημα στο οποίο οι γονείς συναντούν δυσκολία να εξηγήσουν μια άσκηση στα παιδιά τους κατά τη διαδικασία του διαβάσματος. Το γεγονός ότι δεν είστε καλοί στα μαθηματικά ή δεν μπορείτε να λύσετε μια συγκεκριμένη άσκηση, δεν σημαίνει πως δεν μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να κατανοήσει και να αντιληφθεί τα Μαθηματικά, είτε έχει ειδική Μαθησιακή δυσκολία στα Μαθηματικά είτε όχι.
[babyPostAd]Στη συνέχεια ακολουθούν συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να βοηθήσετε το παιδί σας στο διάβασμα των Μαθηματικών:
Τι πρέπει να κάνετε όταν βοηθάτε το παιδί σας στα Μαθηματικά:
- Δείξτε στο παιδί σας ότι είστε υπερήφανοι που έχει σημειώσει τις ασκήσεις της επόμενης μέρας και εξηγήστε του πως το να δυσκολεύεται είναι κάτι που συμβαίνει σε πολλούς. Βοηθήστε τον να διαχειριστεί το άγχος του και ζητήστε του να σας φέρει ό,τι πιστεύει ότι χρειάζεται για την επίλυση της άσκησης.
- Αντί να ζητήσετε στο παιδί σας να σας πει πως του είπε ο δάσκαλος να λύσει την άσκηση, ζητήστε του να σας δείξει μια παρόμοια άσκηση που έκαναν στο σχολείο. Ανακαλύψτε μαζί τη λύση του προβλήματος.
- Αν δεν κατανοείτε ή δεν γνωρίζετε ούτε εσείς τη μαθηματική έννοια που διαπραγματεύεται το πρόβλημα, ανατρέξτε μαζί με το παιδί σας σε μια μηχανή αναζήτησης στο ιντερνέτ. Υπάρχουν πλέον πολλές ιστοσελίδες στο διαδίκτυο στις οποίες μπορείτε να βρείτε απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματά σας. Είναι και μια καλή ευκαιρία να δείξετε στο παιδί σας πως μπορεί να βρίσκει πληροφορίες στο διαδίκτυο.
- Αφού έχετε βρει ένα παράδειγμα της άσκησης, ζητήστε από το παιδί σας να θυμηθεί τις οδηγίες του δασκάλου. Έχοντας μπροστά του το υπόδειγμα της άσκησης, θα του είναι πιο εύκολο να ανακαλέσει τις οδηγίες που του έδωσε ο δάσκαλος στο σχολείο.
- Κρατήστε σημειώσεις. Καθώς προχωράτε στην επίλυση της άσκησης, γράψτε σε ένα χαρτί τα βήματα που κάνετε μαζί με το παιδί σας. Έτσι, το παιδί θα αντιληφθεί καλύτερα τη διαδικασία επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων και θα μπορεί να ανατρέξει στο μέλλον στη συγκεκριμένη λίστα όταν συναντήσει παρόμοια δυσκολία.
- Μη διαθέτετε πάνω από 20’ χρόνο για την επίλυση μαθηματικής άσκησης που ούτε εσείς αλλά ούτε το παιδί γνωρίζετε πως να τη λύσετε. Αν ασχολείστε για μεγάλο χρονικό διάστημα με μια άσκηση που αγνοείται την λύση της, το παιδί θα μπερδευτεί κι εσείς θα κουραστείτε αδίκως.
Τι δεν πρέπει να κάνετε όταν το παιδί σας ζητά βοήθεια στα Μαθηματικά:
- Μην ξεκινάτε ρωτώντας το παιδί σας τι του είπε ο δάσκαλος. Αν το παιδί θυμόταν τις οδηγίες του δασκάλου, πιθανότατα να μην ζητούσε τη βοήθειά σας. Προσπαθήστε να ανιχνεύσετε που ακριβώς δυσκολεύεται το παιδί και μην του ζητάτε να θυμηθεί τη λύση της άσκησης όπως την εξήγησε ο δάσκαλος στο σχολείο.
- Μην επικοινωνήσετε αμέσως με το δάσκαλο. Είναι σημαντικό για τα παιδιά να μάθουν πώς να προσεγγίζουν καταστάσεις στις οποίες δεν είναι σίγουρα για το τι πρέπει να κάνουν. Μια δυσκολία στα Μαθηματικά είναι μια καλή ευκαιρία να τα βοηθήσετε προς αυτή την κατεύθυνση.
- Μην γράψετε στο τετράδιο επικοινωνίας ή στο τετράδιο εργασιών του παιδιού απλώς ότι το παιδί σας δεν μπόρεσε να λύσει την άσκηση. Δώστε στο δάσκαλο όλες εκείνες τις πληροφορίες που θα τον βοηθήσουν να καταλάβει που ακριβώς δυσκολεύτηκε το παιδί, για να μπορέσει να το βοηθήσει στο σχολείο.
Οι γονείς καλό θα είναι να έχουν υποστηρικτικό ρόλο στη μελέτη του παιδιού και να μην επεμβαίνουν σε υπερβολικό βαθμό. Με την πάροδο του χρόνου, θα πρέπει η υποστήριξη να φθίνει χρονικά ώστε το παιδί να μπορεί σιγά σιγά να μελετά μόνο του. Από την Α’ Δημοτικού κιόλας το παιδί είναι ικανό να διαβάζει μόνο του. Γι’ αυτό οι γονείς θα πρέπει να προσανατολίζουν την υποστήριξή τους στη σταδιακή αυτονόμηση του παιδιού. Σίγουρα στα πρώτα χρόνια της σχολικής ζωής του το παιδί θα χρειαστεί μεγαλύτερη βοήθεια μέχρι να μάθει να διαβάζει μόνο του.
Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός – Συγγραφέας
MSc Σχολική Ψυχολογία
Πηγή:eidikospaidagogos.gr