Στην Α δημοτικού τοποθετούνται έμπειροι δάσκαλοι
Οι δάσκαλοι με εμπειρία και υπομονή είναι πλέον κατάλληλοι για να βοηθήσουν τα παιδιά στα πρώτα βήματα του σχολικού περιβάλλοντος λόγω των ιδιαιτεροτήτων που παρουσιάζουν τα παιδιά ως νέοι μαθητές.
Τα νέα σχολικά είδη
Είναι σημαντικό κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς το παιδί να διαλέξει μόνο του τα σχολικά είδη. Η κασετίνα, τα τετράδια καθώς και η τσάντα του παιδιού θα πρέπει να είναι επιλογή του νέου μαθητή και όχι των γονέων. Δίνοντας την δυνατότητα επιλογής ενθαρρύνεται το παιδί σας να παίρνει πρωτοβουλίες που θα του είναι χρήσιμες στο νέο ξεκίνημα της σχολικής εμπειρίας διότι καθημερινά πλέον θα καλείται να λαμβάνει πρωτοβουλίες. Ενώ ο ρόλος του γονιού θα είναι συμβουλευτικός για την καταλληλότητα, την τιμή και την ποιότητα του κάθε είδους.
Η υπευθυνότητα και η ανεξαρτησία είναι δύσκολα επιτεύγματα
Δημιουργούνται και χτίζονται σιγά – σιγά, με καθημερινή προσπάθεια και μικρές, αδιόρατες λεπτομέρειες.
Για να βοηθήσετε το παιδί σας να αναπτύξει τις δεξιότητες υπευθυνότητας και ανεξαρτησίας μπορείτε να:
1Καθορίστε το χώρο
Για να μελετήσει σωστά ένα παιδί και να μπορέσει να συγκεντρωθεί ώστε να αποδώσει, χρειάζεται έναν δικό του, προσωπικό χώρο. Το δωμάτιο του αποτελεί την καλύτερη επιλογή χώρου παρ΄όλα αυτά αν δεν υπάρχει ατομικό δωμάτιο μπορούμε να καθορίσουμε κάποιο άλλο δωμάτιο του σπιτιού ως τόπο μελέτης όπως το σαλόνι ή την κουζίνα. Ο χώρος που θα επιλέξουμε ώστε να διαβάζει το παιδί θα είναι μόνιμα ο χώρος διαβάσματος και δεν θα επιτρέπουμε την μελέτη σε κάποιο άλλο σημείο του σπιτιού. Η μελέτη σε έναν σταθερό χώρο καθημερινά προσφέρει στο παιδί μια αίσθηση σταθερότητας και ασφάλειας. Ακόμη η σωστή μελέτη θα πρέπει να γίνεται σε καθιστή θέση και όχι ξαπλωμένο μπρούμυτα στο κρεβάτι ή στο πάτωμα.
2Καθορίστε την ώρα έναρξης της μελέτης των μαθημάτων
Αφού οργανώσουμε μαζί του το χώρο μελέτης, περνάμε στο δυσκολότερο κομμάτι: την οργάνωση του χρόνου του. Ένα από τα δώρα που κάνουμε στο παιδί μας με το σχολικό του ξεκίνημα είναι και το «ρολόι- ξυπνητήρι». Θα του δείξουμε πώς να το χρησιμοποιεί και θα του μάθουμε να διαβάζει την ώρα κάνουμε συμφωνία μαζί με το παιδί ποτέ θα αρχίζει το διάβασμα δηλαδή ποια ώρα ακριβώς θα αρχίζει την μετά το σχολειό μελέτη ώστε να προετοιμάζει τις σχολικές του εργασίες .
3Βασικές οδηγίες οργάνωσης
Ο μαθητής από μονός του θα πρέπει να γνωρίζει το πρόγραμμα της επόμενης μέρας. Το πρώτο δίμηνο τον βοηθάμε να βάλει σε προτεραιότητα τις δύσκολες εργασίες ή τις βαρετές στην αρχή επειδή θα έχει περισσότερη όρεξη και τις πιο απλές στο τέλος διότι θα έχει αρχίσει να κουράζεται και η απόδοση του θα πέφτει.
4Καθορίστε την βοήθεια που θα λαμβάνει ποτέ και πόσο;
Εφόσον έχει φτιάξει ένα πλάνο με ποια σειρά θα αρχίζει να μελετά τα μαθήματα του στην συνεχεία αρχίζει να κάνει μόνο του την μελέτη. Μπορούμε να το βοηθάμε στα μαθήματα που έχει πραγματικά δυσκολία, προσπαθούμε να μην είμαστε πάντα κοντά του ή από πάνω του ώστε να μάθει να δουλεύει μονός τους και να αυτό οργανώνεται.
5Η γνώμη του ειδικού
Μολονότι όλα τα παιδιά πλέον παρακολουθούν το προνήπιο και το νηπιαγωγείο η εισαγωγή στο δημοτικό σηματοδοτεί μια νέα αρχή πολύ διαφορετική από αυτά που γνώριζαν τα μικρά παιδιά στο νηπιαγωγείο. Οφείλουμε να στηρίξουμε και να βοηθήσουμε τα παιδιά στην ένα αυτή εμπειρία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.