Γιατί το παιδί βαριέται να διαβάσει και 8 τρόποι να το βοηθήσουμε
Η αλήθεια είναι πως αυτήν την ερώτηση την ακούμε πολύ συχνά από πολλούς γονείς, αλλά και εγώ ως μητέρα έχω αναρωτηθεί.
Όταν, λοιπόν, έρθει η ώρα να καθίσει στην καρέκλα να διαβάσει είναι σαν να του ζητάμε να κάτσει σε μια ηλεκτρική καρέκλα, να κάνει κάτι πολύ βαρετό σε σχέση με αυτό που έκανε πριν λίγα λεπτά και να έχει και εμάς να λέμε “τελείωνε, βιαζόμαστε, πρέπει να φύγουμε να πάμε για…, μα γιατί χαζεύεις;, τώρα θυμήθηκες να πας για νερό ή τουαλέτα;, μα καλά, τώρα θα ξύσεις το μολύβι;”.
Και, βέβαια, τα αποτελέσματα είναι να υπάρχουν συγκρούσεις. Το παιδί να αρνείται να διαβάσει και να φτάνει η ώρα 10 και πολλές φορές και 12 το βράδυ, και τελικά να πηγαίνει σχολείο αδιάβαστο.
Πολλά παιδιά αντιμετωπίζουν το διάβασμα ως αγγαρεία. Δηλαδή:
• Αισθάνονται πως τους τρώει χρόνο από το παιχνίδι τους.
• Αντιμετωπίζουν το διάβασμα ως κάτι που πρέπει να γίνει και όχι γιατί είναι δική τους επιλογή.
• Καμιά φορά βαριούνται.
• Εμάς, ως γονείς, μας βλέπουν ως μπαμπούλες που παρακολουθούμε τα πάντα, έτοιμοι να βρούμε αφορμή για να τσακωθούμε.
• Πολλές φορές μπερδεύονται για το αν πρέπει να μας βλέπουν σαν γονείς ή σαν δεύτερους δασκάλους, πολύ πιο αυστηρούς.
• Πολλές φορές, διαισθάνονται το άγχος μας ή την ανησυχία μας και δεν συνεργάζονται, για να μη μας απογοητεύσουν.
Όλα εξαρτώνται από τη σχέση γονιού και παιδιού και από τον τρόπο που διαβάζει το κάθε παιδί:
1. Βρίσκουμε την ώρα που το παιδί μπορεί να αντεπεξέλθει, ουσιαστικά, στις σχολικές του υποχρεώσεις (αμέσως μετά το σχολείο ή πριν από τις εξωσχολικές δραστηριότητες ή μετά).
2. Διατηρούμε αυτήν την ώρα, ό,τι και να γίνει. Αν είναι να αλλάξει κάτι, καλό είναι να ενημερώσουμε το παιδί για αυτήν την αλλαγή.
3. Βάζουμε πάνω στο γραφείο ένα ρολόι και του δείχνουμε την ώρα που θα πρέπει να έχει τελειώσει το διάβασμά του. Ανάλογα με την τάξη που βρίσκεται το παιδί και τον ρυθμό του, υπολογίζουμε και τον αντίστοιχο χρόνο.
4. Αν το παιδί μας χρειάζεται, καθόμαστε δίπλα του. Αλλιώς απομακρυνόμαστε και μόνο, όταν μας φωνάξει πηγαίνουμε.
5. Προσπαθούμε την ώρα της μελέτης να την κάνουμε όσο πιο ευχάριστη μπορούμε, για να μην το δει ως ένα άλλο μάθημα.
6. Αν κουράζεται, μπορεί να κάνει ένα δεκάλεπτο διάλειμμα, αλλά όχι παραπάνω.
7. Καλό είναι το διάβασμα του σχολείου να γίνεται πριν από τις σχολικές δραστηριότητες.
8. Επειδή, ως γονείς δεν πρόκειται ποτέ να αφήσουμε το παιδί μας να πάει αδιάβαστο, καλό είναι όταν φαίνεται πως η κατάσταση είναι να βγει εκτός ελέγχου, να του μιλάμε πάντα με χαμηλή φωνή και να του λέμε πως όταν είναι έτοιμο να συνεχίσει, να μας φωνάξει.
Και μην ξεχνάτε, όλα μπορούν να γίνουν γιατί είμαστε γονείς που λατρεύουν τα παιδιά τους!