Οι γονείς δεν ξέρουν να ακούνε τα προβλήματα των παιδιών τους
Ένα από τα βασικότερα λάθη που κάνουν οι γονείς είναι ότι δεν ξέρουν να ακούν τα προβλήματα των παιδιών, εάν εκείνα θέλουν αν τα μοιραστούν μαζί τους (π.χ. πώς ένιωσαν όταν ένα άλλο παιδάκι στο σχολείο τα κορόιδεψε ή τη λύπη τους για ένα φίλο τους που μετακόμισε). Αντί να προσπαθούν να μπουν στη θέση του παιδιού και να καταλάβουν πώς νιώθει, επιλέγουν είτε να υποβαθμίσουν τη σημασία των συναισθημάτων του (με φράσεις όπως «δεν είναι τίποτα αυτό!») είτε να παρέμβουν ως πυροσβέστες και να λύσουν το πρόβλημά του (μιλώντας οι ίδιοι με το παιδί που πείραξε το δικό τους).
Ένα ακόμη σημαντικό λάθος είναι ότι καταφεύγουν σε χαρακτηρισμούς όποτε επιπλήττουν το παιδί τους: “τεμπέλης”, “ακατάστατος”, “ζωηρός”, “ψεύτρα”.. Οι αρνητικοί χαρακτηρισμοί όμως είναι μια μορφή λεκτικής βίας και προσθέτουν ακόμη περισσότερο βάρος στις πλάτες του παιδιού.
«Εσείς τι παιδεία δίνετε; » Ένα βίντεο που πρέπει να δουν όλοι οι γονείς.
Αντ’ αυτών οι γονείς όταν θέλουν να επιπλήξουν το παιδί πρέπει:
- αρχικά να περιγράφουν την πράξη,
- έπειτα το αποτέλεσμά της και
- τελικά το πώς εκείνοι νιώθουν.
Για παράδειγμα, επιστρέφω από τη δουλειά, δεν έχεις κάνει τα μαθήματά σου (περιγραφή πράξης) και αγχώνομαι (όχι «με αγχώνεις») γιατί δε θα έχουμε ελεύθερο χρόνο για τους δυο μας (αποτέλεσμα).
Κυρίως όμως οι γονείς πρέπει να αποδεχθούν ότι τα παιδιά τους είναι ξεχωριστό άτομο αποφεύγοντας να προβάλλουν τις δικές τους προσδοκίες ή απωθημένα στο πρόσωπό του.
Χριστίνα Ρασιδάκη, συμβουλευτική ψυχολόγος, parenting coach και συγγραφέας
Πηγή: mamastv.gr