Μάθε τι έχουν να σου πουν οι ζωγραφιές του!

Τι σημαίνουν όσα ζωγραφίζουν τα παιδιά και τι θέλουν να μας πουν; Μια ματιά στις ζωγραφιές του αρκεί για να το καταλάβουμε!

τι έχουν να σου πουν οι ζωγραφιές

H ζωγραφική των παιδιών μοιάζει με μια κρυφή γλώσσα. Αυτό σημαίνει ότι έχει οπωσδήποτε κάτι να μας πει… Είστε έτοιμη να την αποκρυπτογραφήσετε;

Μια μόνο ματιά στις ζωγραφιές του αρκεί για να το καταλάβουμε! Τα παιδιά –ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες– χρησιμοποιούν ένα ολόκληρο ρεπερτόριο από σύμβολα όπως ανθρωπάκια, ήλιος, σπίτια, δέντρα, λουλούδια, καράβια, όμοια σε όλες τις χώρες του κόσμου, σαν μια αυθόρμητη παγκόσμια γλώσσα! Αυτός είναι ο λόγος που το ενδιαφέρον για τις ζωγραφιές των παιδιών έχει ανανεωθεί από την τάση της ψυχολογίας να τις ερμηνεύει με τρόπο επιστημονικό. Σύμφωνα, μάλιστα, με τους ειδικoύς κάποιες από τις συχνές κι αγαπημένες ζωγραφιές των μικρών παιδιών μπορούν να αποτελέσουν καθρέφτη της προσωπικότητάς τους. Ορίστε ποιές είναι και πως μπορούν να μας δώσουν κάποιες πληροφορίες για τα μικρά μας.

1ΤΟ ΣΠΙΤΙ

Το πρότυπο είναι πάντα το ίδιο! Ένα τετράγωνο για βάση κι ένα τρίγωνο για στέγη! Και το παράδοξο είναι ακόμα και τα παιδιά των πόλεων που μένουν σε πολυκατοικίες προτιμούν να ζωγραφίζουν σπίτια με τριγωνική στέγη! Αυτό και μόνο μας κάνει να υποψιαζόμαστε πως κάτι μπορεί να κρύβεται πίσω από το θέμα σπίτι! Πράγματι, σύμφωνα με τους ειδικούς τα πρώτα σπιτάκια που σχεδιάζει το παιδί γύρω στην ηλικία των τεσσάρων μοιάζουν με πρόσωπο. Τα παράθυρα αντιστοιχούν στα μάτια, η πόρτα στο στόμα ενώ η σκεπή μοιάζει με σκουφάκι! Γι’ αυτό το σπίτι είναι ένα σύμβολο που χρησιμοποιείται στα προβολικά τεστ αφού μπορεί να δώσει κάποιες πληροφορίες για την ταυτότητα του παιδιού. Γενικά ένα μεγάλο σπίτι μπορεί να δείχνει ένα αυθόρμητο και εγκάρδιο χαρακτήρα ενώ το μικρό ένα παιδί ντροπαλό, εσωστρεφές και καμιά φορά με χαμηλή αυτοπεποίθηση. Άλλα στοιχεία επίσης που μπορεί να δώσουν πληροφορίες είναι:

Παράθυρα:

Αν είναι κλειστά πιθανόν και το παιδί να πιο κλειστός χαρακτήρας ενώ αν είναι ανοιχτά δείχνει περιέργεια για τον έξω κόσμο. Αν έχουν κάγκελα σαν σταυρούς ίσως αισθάνεται περιορισμένο από τους γονείς του.

Πόρτα:

Αν φαίνεται κλειστή συνήθως ζωγραφισμένη με χρώμα πιθανόν είναι ένδειξη εσωστρέφειας, ενώ αντίθετα αν έχει πόμολο δείχνει διάθεση για επικοινωνία και επαφή με τον κόσμο.

Καμινάδα:

Χωρίς καπνό μπορεί να σημαίενι ότι το παιδί έχει ανάγκη για περισσότερη επικοινωνία μέσα στο σπίτι, ενώ με καπνό μπορεί να υποδηλώνει ζεστασιά μεταξύ των μελών της οικογένειας.

Κεραία:

Δείχνει την ανάγκη του παιδιού για μάθηση, ενημέρωση, παρατήρηση, επικοινωνία.

2ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ

Το δέντρο σαν σχήμα εμφανίζεται περίπου στην ηλικία των πέντε με εξαιρετική ποικιλία και μπορεί επίσης να έχει ανθρωπομορφικές ιδιότητες γι’ αυτό και έχει μεγάλη συμβολική και εκφραστική σημασία ενώ εδικό τεστ με βάση την αποκωδικοποίησή του δημιουργήθηκε από τον K. Koch. Τι μπορεί ν’ αποκαλύπτουν τα στοιχεία του;

Κορμός:

Δείχνει πως βλέπει το παιδί τον εαυτό του. Όσο πιο μεγάλος, τόσο πιο σίγουρο είναι για τον εαυτό του ενώ αν είναι λεπτός ίσως νιώθει ανασφάλεια ή ότι έχει ανάγκη από προστασία. Οι ρίζες αποκαλύπτουν τον δεσμό με την οικογένεια ενώ ένας ρόζος στον κορμό μπορεί να αποκαλύπτει υπερβολική προσκόλληση στη μητέρα αλλά και πλούσιο συναισθηματικό κόσμο.

Φύλλωμα:

Δείχνει τη διάθεση του παιδιού για επαφή με τους άλλους και μάλιστα τα κλαδιά συμβολίζουν τους δρόμους επικοινωνίας. Αν ζωγραφίσει λουλούδια έχει ανάγκη να αρέσει, αν δεν έχει φύλα είναι ίσως ντροπαλό και έχει ανάγκη από περισσότερη αποδοχή.

Καρποί:

Εκφράζουν ένα παιδί παραγωγικό και με ταλέντα που επιδιώκει την επιτυχία και την αναγνώριση της προσωπικής του αξίας.

3TΟ ΤΕΣΤ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

Είναι η ζωγραφιά από το οποία νηπιαγωγοί, παιδοψυχολόγοι κ.ά. μπορούν εύκολα και γρήγορα να πάρουν χρήσιμες πληροφορίες για τη δυναμική ιεραρχία της οικογένειας, τις σχέσεις των μελών και τα συναισθήματα μεταξύ τους αλλά και το πως βλέπει το παιδί τον εαυτό του. Τι να προσέξετε;

Tη θέση του παιδιού

Το παιδί συνήθως βάζει τον εαυτό του κοντά στο πρόσωπο που είναι πιο δεμένο. Αντίθετα η μεγάλη απόσταση του παιδιού από κάποιο μέλος της οικογένειας δείχνει πιθανή συναισθηματική απόσταση από αυτό και στην πραγματική ζωή.

Τη θέση των μελών στην κόλλα.

Αν το παιδί είναι πρώτο στη σελίδα θεωρεί τον εαυτό του το κέντρο της οικογένειας σε σχέση με ένα παιδί που ζωγραφίζει τον εαυτό του τελευταίο. Αν είναι δίπλα στον έναν γονιό δείχνει ότι είναι περισσότερο δεμένο μ’ αυτόν ενώ το παιδί ανάμεσα στους γονείς είναι υγιές πρότυπο αλλά συχνά αποκαλύπτει υπερπροστατευτικούς γονείς. Μικρή απόσταση ανάμεσά στα μέλη ή αν είναι κρατημένα χέρι, χέρι αποκαλύπτουν ισχυρούς οικογενειακούς δεσμούς.

Αν λείπει κάποιος.

Αν απουσιάζει κάποιο μέλος της οικογένειας από τη ζωγραφιά του παιδιού μπορεί να σημαίνει ότι το παιδί δεν τον αποδέχεται (αρκετά συνηθισμένο για κάποιο αδελφάκι).

Σημασία παίζει και το μέγεθος.

Αν οι γονείς ή ένας από τους δύο γονιούς είναι πιο μεγάλος, υποδηλώνουν την κυριαρχία τους αλλά συχνά και τον θαυμασμό του παιδιού προς εκείνους. Αν το παιδί έχει ίδιο μέγεθος με τους γονείς πιθανόν θεωρεί τον εαυτό του ίσο μ’ αυτούς.

Τις λεπτομέρειες.

Πρόσωπα που αξιολογούνται θετικά από το παιδί ή θεωρούνται σημαντικά μπορεί να έχουν σχεδιαστεί με μεγαλύτερη φροντίδα, έχουν περισσότερες λεπτομέρειες, περισσότερο χρώμα.

4Και το χρώμα παίζει ρόλο!

Στην αρχή απλώς αρπάζουν τον πρώτο μαρκαδόρο που θα βρουν μπροστά τους! Μεγαλώνοντας μαθαίνουν ν’ ακολουθούν κανόνες στις χρωματικές επιλογές π.χ. ο ήλιος είναι πάντα κίτρινος. Μπορεί όμως να υπάρχει και συσχέτιση του χρώματος με το συναίσθημα. Τα πιο ανοιχτά χρώματα μπορεί να υποδηλώνουν πιο ευαίσθητο ή ντροπαλό χαρακτήρα ενώ τα έντονα πιο ζωηρό και εξωστρεφή. Επίσης το χρώμα που υπερισχύει σε μία ζωγραφιά μπορεί να μας δώσει κάποιες πληροφορίες, αν και ρόλο παίζει και η κουλτούρα και γενικά η επιρροή από το περιβάλλον.

5Ελευθερία έκφρασης!

Αφήστε το παιδί να ζωγραφίσει ό,τι θέλει χωρίς να του δίνετε οδηγίες, να το διορθώνετε ή να επικρίνετε τον τρόπο που σχεδιάζει και στη συνέχεια παροτρύνετέ το να σας μιλήσει για τη ζωγραφιά που έκανε ρωτώντας το να σας πει μια ιστορία για την εικόνα του.

6Ζωγραφική ή art therapy;

Ξέρετε ότι η ζωγραφική μπορεί να λειτουργήσει διαγνωστικά ή και θεραπευτικά στα πλαίσια του art therapy; Πρόκειται για μια μορφή ψυχοθεραπείας που επιτρέπει την συναισθηματική έκφραση και τη θεραπεία μέσω της ζωγραφικής. Ενδείκνυται ιδιαίτερα στην περίπτωση των παιδιών αφού οι ειδικοί θεραπευτές με τον πιο φιλικό και ανώδυνο για το παιδί τρόπο μπορούν απλώς παρατηρώντας και αναλύοντας τη ζωγραφιά του να εντοπίσουν συναισθηματικές μεταπτώσεις, δυσκολίες, τραυματικές καταστάσεις. Έτσι η art therapy μπορεί να αποδειχθεί ευεργετικό για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, άγχος, φοβίες αλλά και για εκείνα που έρχονται αντιμέτωπα μ’ ένα διαζύγιο ή μια κρίση στην οικογένεια. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί και ως τρόπος που ενθαρρύνει τη επικοινωνίας μεταξύ παιδιού και γονιού αφού όπως επισημαίνει η Ψυχολόγος-Εικαστική Ψυχοθεραπεύτρια Νιζέττα Αναγνωστοπούλου τα παιδιά επικοινωνούν με τα σχέδια και τα χρώματα για πράγματα η θέματα που δεν μπορούν ή δυσκολεύονται να εκφράσουν με λόγια.

7Extra Tip:

Σε κάθε περίπτωση να θυμάστε ότι ο κάθε γονιός δεν πρέπει να βγάζει συμπεράσματα για το παιδί του, αλλά να έχει κυρίως άμεση επαφή κι επικοινωνία μαζί του, κι αν κάτι τον ανησυχεί να ζητά την γνώμη του ειδικού.

Της Φλώρας Κασσαβέτη, με τη συνεργασία της Νιζέττας Αναγνωστοπούλου, Ψυχολόγος-Εικαστική Ψυχοθεραπεύτρια.