Γεγονός 1: Κατά τη διάρκεια των πρώτων ετών της ζωής των παιδιών, οι εγκέφαλοί τους μεγαλώνουν πολύ πιο γρήγορα από οποιαδήποτε άλλη περίοδο της ζωής τους
Ο εγκέφαλος αναπτύσσεται μέσω εμπειριών: δώστε στο παιδί χώρο και χρόνο να πειραματιστεί.
Γεγονός 2: Οι ευαίσθητες περίοδοι είναι ουσιώδους σημασίας για την εκμάθηση και τη βελτιστοποίηση των γνωστικών λειτουργιών
Παρατηρήστε το παιδί για να εντοπίσετε μια ευαίσθητη περίοδο και παρέχετε ό,τι χρειάζεται βάσει των ενδιαφερόντων του (όχι βάσει των δικών σας).
Γεγονός 3: Οι εκτελεστικές λειτουργίες αναπτύσσονται παράλληλα με την ωρίμαση του προμετωπιαίου λοβού
Δραστηριότητες με κοινωνικά, συναισθηματικά και σωματικά χαρακτηριστικά όπως οι τέχνες, ο χορός, το θέατρο ή οι ομάδες τσίρκου είναι ο κατάλληλος τρόπος εκγύμνασης των εκτελεστικών λειτουργιών. Πηγαίνετε μια βόλτα ή μια ποδηλατάδα με το παιδί σας!
Γεγονός 4: Το άγχος επηρεάζει τη λειτουργία του εγκεφάλου και τις εκτελεστικές λειτουργίες
Ενθαρρύνετε πάντα μια προσέγγιση προσπάθειας για την επίτευξη των στόχων. Επαινέστε την προσπάθεια, περισσότερο από το επίτευγμα. Λέτε πάντα στο παιδί: Δεν ξέρεις πώς να το κάνεις, ακόμη. Αλλά θα μάθεις, με την εξάσκηση. Θέστε όρια στο παιδί με αγάπη και ηρεμία.
Γεγονός 5: Οι κατοπτρικοί νευρώνες βοηθούν ένα παιδί να μάθει δια της απομίμησης
Να είστε ο ενήλικας που θέλετε να γίνει το παιδί σας.
Γεγονός 6: Η μνήμη εργασίας θέτει τα θεμέλια για πιο περίπλοκες λειτουργίες, όπως η γλώσσα
Δώστε στο παιδί σύντομες οδηγίες και χρόνο για να τις εκτελέσει μόνο του.
Γεγονός 7: Η γνωστική λειτουργία σχετίζεται με την κίνηση
Τα παιδιά και τα μωρά χρειάζονται ελευθερία κίνησης. Παρέχετε τις δυνατότητες και προετοιμαστείτε εάν βρίσκεστε κάπου όπου δεν μπορούν να τρέξουν, να εκτροχιαστούν ή/και να πηδήξουν. Κατανοήστε ότι πρόκειται για φυσική και αναπτυξιακή ανάγκη, όχι για κακή συμπεριφορά.
Γεγονός 8: Κάθε εγκέφαλος είναι μοναδικός
Δώστε στο κάθε παιδί αυτό που χρειάζεται ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά του, μη συγκρίνετε ή μη προσπαθείτε να ενοποιήσετε τα αδέρφια.
Γεγονός 9: Τα συναισθήματα και οι σχέσεις διαμορφώνουν τον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο
Να δίνετε πάντα προσοχή σε όλα τα συναισθήματα. Μπορεί να μην έχει σημασία για σας, έχει όμως για το παιδί. Όλα τα συναισθήματα είναι επιτρεπτά, όχι όμως και όλες οι συμπεριφορές. Παρέμβετε στην ενέργεια, όχι στο συναίσθημα.
Γεγονός 10: Η δημιουργικότητα είναι το αποτέλεσμα εγκεφαλικών διακλαδώσεων
Επιτρέψτε πάντα σε ένα παιδί να κάνει μόνο του αυτά που μπορεί. Μη τους στερείτε τη χαρά της ανακάλυψης του πώς λειτουργεί ο κόσμος. Δώστε στα παιδιά σας πραγματικά υλικά υψηλής ποιότητας μέσα από τη ζωή για να πειραματιστούν.
Εν κατακλείδι
Η ανάπτυξη ενός ανθρώπινου εγκεφάλου μοιάζει με την κατασκευή ενός σπιτιού. Ξεκινά από τα θεμέλια, τον σκελετό των δωματίων, την ηλεκτρική καλωδίωση και συνεχίζεται με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που προδίδουν στο σπίτι τη μοναδικότητά του. Τα θεμέλια του σπιτιού μπορεί να μην φαίνονται όταν το κοιτάτε, ωστόσο κάθε μέρος του εξαρτάται από αυτά.
Όπως και τα καλά θεμέλια υποστηρίζουν ένα ασφαλές και δυνατό σπίτι, έτσι και ο πρώτος χρόνος στη ζωή ενός παιδιού διαμορφώνει την προσωπικότητα και τις γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητές του.
Είναι στο χέρι μας να κατανοήσουμε και να φροντίσουμε αυτά τα αναπτυσσόμενα πλάσματα.
Η Μαριαλένα Κατσούρα διοργανώνει σεμινάρια για γονείς με βάση τις μεθόδου “Ο Κύκλος της Ασφάλειας για Γονείς” και “Εργαστήριο Αποτελεσματικού Γονέα – Gordon“