Όταν Έχω Διάβασμα Βαριέμαι…

Το διάβασμα είναι μια λέξη που στο άκουσμά της φέρνει πολλά συναισθήματα. Λίγοι θα σκεφτούν εξωσχολικά βιβλία ή εφημερίδες.

Οι περισσότεροι θα σκεφτούν το διάβασμα των σχολικών μαθημάτων και αυτόματα θα νιώσουν όλα εκείνα τα συναισθήματα που ένιωθαν μικροί όταν έπρεπε να αφήσουν το παιχνίδι και να πιάσουν το βιβλίο! Όλα τα παιδιά είναι χαρούμενα που πηγαίνουν στο σχολείο καθώς συναντούν τους συμμαθητές τους. Η χαρά όμως αυτή δε διαρκεί πολύ, καθώς μαζί έρχεται και το διάβασμα! Φυσικά και υπάρχουν παιδιά που το αγαπούν και δεν αντιδρούν στο άκουσμά του. Τι γίνεται όμως στην περίπτωση που το παιδί αρνείται να διαβάσει; Πώς πρέπει να συμπεριφερθούν οι γονείς;

Στα περισσότερα σπίτια η ώρα της μελέτης συνοδεύεται από γκρίνια και καυγάδες. Από τη μια οι γονείς φωνάζουν ενώ τα παιδιά αντιδρούν. Τι πρέπει να κάνετε όμως για να γίνει το διάβασμα παιχνίδι;

Το κλειδί είναι το σταθερό πρόγραμμα. Συγκεκριμένα η ρουτίνα της καθημερινότητας. Το σταθερό πρόγραμμα βοηθάει το παιδί να νιώσει ασφάλεια για όσα θα ακολουθήσουν και μειώνει την πιθανότητα ύπαρξης διαφωνιών στην πορεία της ημέρας. Σε πρώτη φάση πρέπει να αναλογισθείτε την κούραση που έχει το παιδί μόλις επιστρέψει στο σπίτι. Όπως κι εσείς έτσι κι αυτό από το πρωί που ξύπνησε ήταν σε εγρήγορση για περίπου 8 ώρες. Όταν λοιπόν επιστρέψει στο σπίτι επιθυμεί να φάει και να ξεκουραστεί. Γι’ αυτό το λόγο αφήστε το μετά το μεσημεριανό γεύμα να ξαπλώσει κι αν επιθυμεί να κοιμηθεί. Πρέπει να ξεκουραστεί για 1 ώρα ώστε να έχει πνευματική διαύγεια πριν ξεκινήσει το διάβασμα.

Σημαντικό ρόλο παίζει και ο χώρος που μελετά το παιδί. Ο χώρος πρέπει να είναι σταθερός, όχι το παιδί να διαβάζει μια μέρα στο δωμάτιο του και την άλλη στο σαλόνι ή στην κουζίνα. Να γνωρίζει πως όταν κάθεται σε μια συγκεκριμένη θέση ξεκινά το διάβασμα.

Είναι βασικό να μην υπάρχουν ήχοι οι οποίοι θα αποσπούν την προσοχή του παιδιού κατά τη διάρκεια της μελέτης, όπως ο ήχος της τηλεόρασης ή τα αδέρφια που παίζουν ή ακόμη και η μητέρα που κάνει δουλειές. Ιδανικός χώρος είναι ένα γραφείο, το οποίο θα βρίσκεται μέσα στο δωμάτιο του παιδιού. Το μόνο που χρειάζεται είναι ένα βιβλίο, ένα τετράδιο και το μολύβι με τη σβήστρα. Όλα τα υπόλοιπα, πέρα από αυτά, αν βρίσκονται μπροστά του δε θα του είναι απαραίτητα. Αντίθετα θα του αποσπούν την προσοχή. Γι’ αυτό το λόγο το γραφείο πρέπει να είναι καθαρό και να μην υπάρχουν παιχνίδια ή άλλου είδους αντικείμενα.

Πριν ξεκινήσει η μελέτη, καλό θα είναι να γράφει σε ένα τετράδιο τις υποχρεώσεις που έχει να φέρει εις πέρας π.χ. Γλώσσα→ θεωρία και 3 ασκήσεις περίπου 30΄ Μαθηματικά→ 4 ασκήσεις περίπου 20΄ κ.ο.κ. Θα μάθει έτσι να ρυθμίζει καλύτερα το χρόνο του και να είναι οργανωτικό. Όταν μάλιστα θα σβήνει και το μάθημα που έχει ολοκληρώσει τότε θα νιώθει ικανοποίηση, χαρά και όρεξη να ξεκινήσει το επόμενο.

Η επιβράβευση από πλευράς του γονιού προς το παιδί θα πρέπει να είναι συχνή. Κάθε φορά που κάνει κάτι σωστό πρέπει να ακούει μπράβο. Όταν κάνει λάθος οι φωνές δε βοηθούν, αλλά μόνο η παρότρυνση από τους γονείς να προσπαθήσει το παιδί από την αρχή. Μια σωστή έκφραση που θα μπορούσε ο γονιός να πει: «Προσπάθησε ξανά, μπορείς, πιστεύω πολύ σε σένα. Είμαι σίγουρος πως θα τα καταφέρεις!» Δεν πρέπει ο γονιός να ξεχνάει πως μια απλή μαθηματική πράξη στα μάτια του παιδιού φαντάζει ως ένα δύσβατο μονοπάτι το οποίο θα πρέπει να βαδίσει για να φτάσει στο σωστό αποτέλεσμα. Όταν λοιπόν δείτε πως το παιδί δυσκολεύεται μη βάλετε τις φωνές. Αφού το ενθαρρύνετε δείξτε του με πράξεις πως είστε δίπλα σου. Πείτε του: «Τα πήγες πολύ καλά ως εδώ, θέλεις να συνεχίσουμε παρέα;»

Σε καμία περίπτωση μην συγκρίνεται το παιδί με άλλο. Είτε από το συγγενικό περιβάλλον είτε από το φιλικό! Μόνο κακό μπορείτε να κάνετε στην ψυχολογία του! Όλοι έχουν τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία τους! Κάποια παιδιά έχουν έφεση στα Μαθηματικά ενώ άλλα στον αθλητισμό.

Βοηθήστε τα να ακολουθήσουν τα όνειρά τους! Η μελέτη πρέπει να συνδυάζεται με σωστή διατροφή και ύπνο. Δεν πρέπει να διαβάζουν τις βραδινές ώρες καθώς συσσωρεύεται η κούραση όλης της μέρας. Καλό είναι πριν ξεκινήσουν το διάβασμα να έχουν φάει ένα μικρό γεύμα για να πάρουν ενέργεια.

Μην είστε πιεστικοί μαζί τους! Είναι παιδιά και δε γνωρίζουν πόσα μπορούν να κερδίσουν από το διάβασμα. Υπομονή και επιμονή! Εξηγήστε στα παιδιά πόσα μπορούν να κερδίσουν από τη μελέτη κάνοντας μια ήρεμη κουβέντα. Αποτελείτε το παράδειγμα γι αυτά. Δείξτε τους πως το διάβασμα είναι ωραίο. Αν το παιδί βλέπει εσάς με ένα βιβλίο στο χέρι τότε θα καταλάβει πως το βιβλίο είναι καλός φίλος και σύμμαχος στη ζωή!

Καλλιόπη Ουζούν -Ανδρέου
Φιλόλογος, Ειδική Παιδαγωγός – Συγγραφέας
Συγγραφέας του βιβλίου ΤΟ ΜΑΓΙΚΟ ΦΤΕΡΟ 
Mobile: +30 6975810300, e-mail: [email protected]
Η Καλλιόπη Ουζούν - Ανδρέου γεννήθηκε στο Σιδηρόκαστρο Σερρών, όπου και μεγάλωσε. Αποφοίτησε από το τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με κατεύθυνση την Ιστορία. Στα χρόνια που ακολούθησαν έκανε μετεκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή. Γνωρίζει τη Νοηματική γλώσσα και τη γραφή Braille και τα τελευταία δέκα χρόνια διδάσκει σε παιδιά Μέσης Εκπαίδευσης. Πάθος της είναι η ανάγνωση και η συγγραφή παραμυθιών, δοκιμίων και ποιημάτων. «Το Μαγικό Φτερό» είναι ένα από τα έργα της που έχουν εκδοθεί. Επίσης αρθογράφει σε σελίδες που απευθύνονται σε γονείς και παιδιά.