Ένα διαφορετικό θερινό σχολείο, για παιδιά με… ταλέντο στις επιστήμες
Οι καλοκαιρινές διακοπές είναι για τους μαθητές, συνήθως ένας τρόπος για να «ξεφύγουν» από τα μαθήματα και τη ρουτίνα του σχολείου και γι’ αυτό στο μυαλό των περισσοτέρων, είναι συνηφασμένες με τα καλοκαιρινά μπάνια.
Το 2ο Θερινό Πρόγραμμα του Κέντρου για Χαρισματικά – Ταλαντούχα Παιδιά / Center for Talented Youth (CTY) Greece στην Αθήνα, στην OTEAcademy, ολοκληρώθηκε μόλις λίγες ημέρες πριν, μετά από τρεις εβδομάδες μαθημάτων και φιλοξένησε παιδιά από την Ελλάδα και την Κύπρο. Εκατό μαθητές, από την Γ’ μέχρι και την ΣΤ’ τάξη του δημοτικού, στην Αθήνα και ογδόντα στη Θεσσαλονίκη, παρακολούθησαν ένα πρόγραμμα, που περιελάμβανε μαθήματα Βιολογίας, Ρομποτικής, Μαθηματικών, Επιστήμης & Μηχανικής, και Συγγραφής.
Παράλληλα, στο Κολλέγιο Ανατόλια στη Θεσσαλονίκη, 207 μαθητές Γυμνασίου έως και Β΄ Λυκείου παρακολούθησαν το αντίστοιχο θερινό πρόγραμμα τριών εβδομάδων, μαθαίνοντας Κρυπτολογία, Εισαγωγή στις Βιοϊατρικές Επιστήμες, Πιθανότητες και Θεωρία Παιγνίων, Αρχές Σχεδίασης για Μηχανικούς, Τέχνη και Επιστήμη του Κινηματογράφου και Εισαγωγή στην Επιστήμη των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, Φιλοσοφία, Αρχές Μικροοικονομίας, Μαθηματικά Μοντέλα, Γενετική, Διεθνείς Σχέσεις και Ποίηση και Πεζογραφία.
Από τα μαθήματα που περιλαμβάνονται στο θερινό σχολείο, είναι εύκολο να καταλάβει κανείς ότι τα προγράμματα είναι ειδικά σχεδιασμένα για παιδιά με ιδιαίτερες ακαδημαϊκές δυνατότητες και μεγάλη αγάπη για τη μάθηση. Αυτό που είναι αξιοσημείωτο, όμως, είναι ότι οι μέθοδοι διδασκαλίας στο σχολείο αυτό είναι καινοτόμες και πρωτοποριακές, ανταποκρινόμενες στις ανάγκες απόκτησης γνώσης των μαθητών αυτών, αφού κάθε μάθημα γίνεται με βάση τη διαφοροποιημένη διδασκαλία και είναι διαδραστικό. «Εδω, το σημαντικό δεν είναι να μάθει ο μαθητής την απάντηση σε μια ερώτηση, αλλά να μάθει να σκέφτεται για να βρίσκει απαντήσεις», επισημαίνει η Γεωργία Τσουλφά, εκτελεστική διευθύντρια του CTY Greece. «Σε αυτά τα προγράμματα, προσπαθούμε να γίνουν τα παιδιά οι οδηγοί της γνώσης τους», προσθέτει, «έτσι, ο κάθε μαθητής, ασχέτως του επιπέδου του, ενδυναμώνεται».
«Τα μαθήματα δεν είναι σαν αυτά του σχολείου, αλλά έτσι όπως γίνονται, μας φαίνονται σαν να είναι παιχνιδάκι», μας λέει ο μικρός Παναγιώτης, μαθητής από τη νέα χρονιά της Δ’ δημοτικού στο 8ο δημοτικό Φιλαδέλφειας, προσθέτοντας ότι τα μαθήματα στο θερινό αυτό σχολείο έχουν «τεράστια διαφορά» με εκείνα του σχολείου.
Μιλώντας και με την Χάιδω Σαμαρά, υπεύθυνη του προγράμματος του CTY Greece στην Αθήνα, καταλαβαίνει κανείς ότι τα θερινά αυτά προγράμματα είναι για λίγους, δεν είναι όμως για τους «ολίγους και εκλεκτούς»: Το 50% των μαθητών προέρχεται από δημόσια σχολεία, ενώ πάνω από τους μισούς μαθητές, έχουν λάβει ολική ή μερική υποτροφία, με βάση το οικογενειακό τους εισόδημα. «Μαθητές μας δεν είναι μόνο οι καλοί μαθητές, αλλά και οι άτακτοι, ή οι ‘κακοί’ μαθητές», τονίζει η κ. Σαμαρά. «Αυτό που έχουν οι μαθητές μας είναι ότι έχουν γρήγορο μυαλό», εξηγεί και υπογραμμίζει τη σημασία των υποτροφιών, που δίνουν τη δυνατότητα στα παιδιά να έρθουν στο θερινό σχολείο με βάση την κλίση τους και όχι την οικονομική δυνατότητα των γονιών τους. Προσθέτει, ακόμη, ότι ο σκοπός δεν είναι να μαζευτούν μόνο άριστοι μαθητές για να δουν ότι είναι «εκλεκτοί». «Ίσα-ίσα, σκοπός μας είναι το κάθε παιδί, να βγει από το πρόγραμμα ένα ή περισσότερα επίπεδα πάνω από εκείνο το οποίο ξεκίνησε», λέει, «και μάλιστα, πολλά παιδιά, είναι καλό ότι, ερχόμενα εδώ, συνειδητοποιούν ότι δεν έχουν μόνο εκείνα κλίση σε κάποιο μάθημα, αλλά υπάρχουν δεκάδες άλλα. Αυτό τα βοηθά και να κάνουν φιλίες στο πρόγραμμα, αλλά και να ‘ξεκαβαλήσουν το καλάμι’, μερικές φορές».
«Κάνουμε μάθημα, αλλά κάνουμε και πλάκα», μας λέει ο Βασίλης, από τον Πειραιά, που του χρόνου θα μπει στην Α’ γυμνασίου. «Και στο σχολείο έχω φίλους, αλλά εδώ μπορούμε να συζητάμε για πράγματα που έχουν περισσότερη ουσία, απ’ ότι, ας πούμε, η μπάλα», συνεχίζει, εξομολογώντας μας ότι θα του λείψουν τα μαθήματα που έκαναν. «Α, μην ανησυχείς, ο δάσκαλός σας θα σας δώσει υλικό, για όσους θέλουν να συνεχίσουν τη μελέτη τους και στις διακοπές», του λέει η κ. Σαμαρά, κάνοντάς τον να γελάσει: «Α, εντάξει τότε».
Για να συμμετάσχει κανείς στα θερινά αυτά σχολεία, πρέπει πρώτα να περάσει από εξετάσεις, οι οποίες δεν απαιτούν κάποια προετοιμασία, ούτε βασίζονται στις γνώσεις που έχει ήδη ο μαθητής, καθώς είναι «εξετάσεις ανάδειξης ταλέντου». Ο ένας τύπος εξετάσεων (SCAT), περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά, είναι διαβαθμισμένες, ανάλογα με την ηλικία των μαθητών και αξιολογείται έτσι η γλωσσική και μαθηματική λογική τους. Το αποτέλεσμα του τεστ επιτρέπει στους επιτυχόντες την εγγραφή σε μαθήματα, τόσο θετικών όσο και ανθρωπιστικών επιστημών. Ο δεύτερος τύπος εξετάσεων, STB, απευθύνεται σε μαθητές με αυξημένη χωρική αντίληψη και επιτρέπει στους επιτυχόντες την εγγραφή σε μαθήματα θετικών επιστημών.
Τα τεστ είναι στα ελληνικά και γίνονται κάθε χρόνο, σε διαφορετικές πόλεις στην Ελλάδα. Ειδικά για τα φετινά προγράμματα, οι εξετάσεις πραγματοποιήθηκαν σε 18 πόλεις της Ελλάδας και της Κύπρου.
Εξάλλου, για τα παιδιά που δεν θέλουν να μπουν σε πρόγραμμα τάξης, υπάρχει και η επιλογή των διαδικτυακών μαθημάτων (CTY online), για μαθητές από Γ’ δημοτικού μέχρι Γ’ γυμνασίου, με την καθοδήγηση καταρτισμένων εκπαιδευτικών. Οι μαθητές, έτσι, έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν τα μαθήματα από το σπίτι τους, στα ελληνικά ή τα αγγλικά, οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας μέσα στη χρονιά, μέσω της ειδικά διαμορφωμένης πλατφόρμας «Πλάτων», που υ σχεδιάστηκε από το Κολλέγιο Ανατόλια.
Το Κέντρο ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2013 με την ιδρυτική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας και του υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου. Παράλληλα, έχει λάβει πιστοποίηση από τον ευρωπαϊκό επιστημονικό οργανισμό European Council for High Ability (ECHA) και έχει Σύμβουλο το διεθνούς φήμης Πανεπιστήμιο Johns Hopkins των ΗΠΑ.
Πηγή: amna.gr