Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να μιλήσει;
Για να διαβάζετε το άρθρο αυτό πιθανότατα ψάχνετε για κάποιο τρόπο έτσι ώστε να βοηθήσετε το παιδί σας να μιλήσει και να επικοινωνήσει! Παρακάτω θα βρείτε ιδέες που θα σας βοηθήσουν να επεκτείνετε την ομιλία, τη γλώσσα και τις επικοινωνιακές του δεξιότητες.
Καταρχήν ας ορίσουμε τον τύπο επικοινωνίας του παιδιού:
Όταν μιλάμε για ικανότητες λόγου και ομιλίας στα μικρά παιδιά, είναι σημαντικό να σκεφτούμε τις δεξιότητες που έχει αποκτήσει το παιδί ως σήμερα (και όχι τη χρονολογική ηλικία), έτσι ώστε οι παρεμβάσεις να μπορούν να αξιοποιήσουν καλύτερα αυτές τις δεξιότητες. Γνωρίζοντας σε πιο στάδιο της επικοινωνίας είναι το παιδί σας προς το παρόν σας βοηθά και ως γονέας έτσι ώστε να βοηθήσετε καλύτερα το παιδί σας στο σπίτι να επικοινωνήσει.
ΣΤΑΔΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Ο εξερευνητής – Αυτά τα παιδιά αντιδρούν με βάση αυτό που αισθάνονται είτε συμβαίνει σε αυτά είτε γύρω από αυτά , αλλά δεν έχουν ακόμη αναπτύξει την ικανότητα να επικοινωνούν με ένα συγκεκριμένο σκοπό στο μυαλό . Αυτά τα παιδιά χαίρονται όταν ωθούνται σε μια κούνια ( αντιδρώντας στην αιώρηση ), αλλά δεν έχουν ακόμη αναπτύξει την ικανότητα να ζητήσουν κι’ άλλο κούνημα.
Ο επικοινωνιακός – Αυτά τα παιδιά στέλνουν άμεσα τα συγκεκριμένα μηνύματα σε ένα πρόσωπο , χωρίς τη χρήση λέξεων . Παράδειγμα : Το παιδί σας μπορεί να δείχνει ένα αντικείμενο ή να μπαμπαλίζει προς αυτό, επειδή θέλει να του το δώσετε, ή ακόμα και να σας το πει με τα μάτια (και τις εκφράσεις προσώπου και το σώμα) ότι ενδιαφέρεται για κάτι κοιτώντας μία το αντικείμενο, μία εσάς και μετά ξανά το αντικείμενο με μία εκστασιασμένη έκφραση .
Ο χρήστης των πρώτων λέξεων – Αυτά τα παιδιά χρησιμοποιούν μεμονωμένες λέξεις ( ή ενδείξεις ή εικόνες) . Αυτά τα παιδιά έχουν αναπτύξει την ικανότητα να επικοινωνούν με ένα συγκεκριμένο σκοπό στο μυαλό και έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν συμβολικούς τρόπους για να επικοινωνήσουν.
Ο συνδιαστικός – Αυτά τα παιδιά συνδυάζουν λέξεις σε φράσεις δύο ή τριών λέξεων . Αυτά τα παιδιά επικοινωνούν με προτάσεις-φράσεις .
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ
ΚΑΤΕΒΕΙΤΕ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ
Ακριβώς όπως και στην τελευταία συμβουλή μου ( επιβραδύνετε και να είστε παρόν ) μιλάω για το πως να κατεβείτε στο επίπεδο του παιδιού σας. Αυτό είναι μια άλλη στρατηγική που φαίνεται τόσο απλή αλλά είναι τόσο αποτελεσματική και βοηθά το παιδί σας σχετικά με την πορεία του προς την επικοινωνία .
Θέλω να δοκιμάσετε κάτι . Καθίστε στο πάτωμα , και στη συνέχεια ζητήστε από το σύντροφό σας ή ένα φίλο σας να σταθεί όρθιος μπροστά σας . Τώρα …. συζητήστε σχετικά με ό,τι θέλετε , αλλά εσείς μείνετε στο πάτωμα . Κάντε το αυτό για 3-5 λεπτά . Στη συνέχεια αλλάξτε ρόλους .
Τώρα πείτε μου , πώς αισθανθήκατε; Νοιώσατε πλήρως αφοσιωμένος/η στη συνομιλία , ή σκεφτόσασταν πάρα πολύ έντονα το πόσο κακό κάνετε στον αυχένα σας (η’ και πόσο πονάει) μόνο και μόνο κάνοντας προσπάθεια κοιτώντας προς τα πάνω για αποδώσετε την απαραίτητη προσοχή στον συνομιλητή σας; Ήσασταν σε θέση να ακούσετε το συνομιλητή σας καλά ; Είστε ανανεωμένοι / ευτυχισμένη ή λίγο κουρασμένοι μετά από αυτή τη σύντομη συνομιλία ;
Αυτό αισθάνεται λοιπόν ένα πολύ μικρό παιδί . Πρέπει συνεχώς να κοιτάζει προς τα πάνω σε σας όταν μιλάτε , το οποίο μπορεί όχι μόνο να βλάψει τον αυχένα του , αλλά μπορεί να αποσπάσει και την προσοχή τους από το πραγματικό μήνυμα που θέλετε να στείλετε . Το παιδί σας είναι λιγότερο πιθανό να είναι σε θέση να ακούσει , εστιάσει , να κατανοήσει και να μάθει από την επικοινωνία που έχει μαζί σας και έχει * κυριολεκτικά * το κεφάλι του πάνω από ό, τι αν απλά κατεβείτε στο επίπεδο του .
Κάντε με απλούς τρόπους το μωρό σας να μιλήσει
ΚΑΝΤΕ ΒΛΕΜΜΑΤΙΚΗ ΕΠΑΦΗ
Μόλις καθίσετε οκλαδόν κάτω έτσι ώστε να είστε πρόσωπο με πρόσωπο με το παιδί σας , επιδιώξτε βλεμματική επαφή , έτσι ώστε να ξέρετε ότι το παιδί σας, σας παρακολουθεί . Τα μικρά παιδιά δεν θα κάνουν πάντα την άμεση επαφή με τα μάτια για πολύ καιρό … αλλά αυτό είναι εντάξει ! Απλά κάνοντας έστω και μία αστραπιαία επαφή είναι μία πραγματική σημαντική . Καθίστε πρόσωπο με πρόσωπο , όσο συχνά μπορείτε , επιδιώξτε επαφή με τα μάτια και όταν του μιλάτε κοιτάξτε το στα στα μάτια.
** Μια σημείωση για βλεμματική επαφή : Μερικά παιδιά , ιδιαίτερα εκείνα που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού , είναι πολύ δύσκολο να κάνουν βλεμματική επαφή . Μην το αναγκάζετε λοιπόν να κάνει βλεμματική επαφή καθ’όλη τη διάρκεια της συνομιλίας σας, απλώς πριν αρχίσετε να μιλάτε προσπαθήστε να το κάνετε να σας κοιτάξει . Τουλάχιστον , απλά βεβαιωθείτε ότι είστε πρόσωπο με πρόσωπο όποτε είναι δυνατόν . Εάν το παιδί σας έχει μεγάλη δυσκολία με την παραγωγή και διατήρηση της επαφής με τα μάτια , φροντίστε να μιλήσετε με τον παιδίατρό σας .
ΜΕΙΝΕΤΕ ΗΣΥΧΟΙ: ΕΙΝΑΙ ΩΡΑ ΝΑ ΑΚΟΥΣΕΤΕ
Μέχρι στιγμής, έχουμε μιλήσει για το πώς πρέπει να επιβραδύνετε και να είστε παρόντες καθώς και να κατεβαίνετε στο επίπεδο του παιδιού μας και να κάνετε βλεμματική. Αφού έχετε πάρει το κολάι από αυτά … τώρα είναι η ώρα να …
παραμείνετε ήσυχοι.
Ναι. Ήσυχοι.
Περιμένετε, ΤΙ; Πώς μπορεί το παιδί μου να μάθει να μιλά αν δεν μιλάω εγώ;
Το ξέρω. Ακούγεται περίεργο στην αρχή, αλλά υπόσχομαι ότι θα έχει νόημα. Είτε το πιστεύετε είτε όχι, το πρώτο πράγμα που θέλω να κάνετε είναι να σταματήσετε να μιλάτε στο παιδί σας και να αρχίσετε να ακούτε το παιδί σας.
Αλλά το παιδί μου δεν μιλάει! Πώς μπορώ να το ακούσετε αν δεν λέει τίποτα;
Πιστέψτε με, το παιδί σας λέει κάτι, ακόμα κι αν δεν μιλάει καθόλου. Μπορεί να μην χρησιμοποιεί λέξεις για να επικοινωνήσει(ή πολύ λίγες) ΑΛΛΑ επικοινωνεί. Αν περιμένετε να ακούσετε μόνο λόγια από το παιδί σας, θα έχετε χάσει την ευκαιρία να παρατηρήσετε τη πραγματική επικοινωνία με το παιδί σας με αποτέλεσμα να χάνετε και ευκαιρίες για να του απαντήσετε και κατάλληλα.
ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΑΣ
Τώρα που έχετε μια ιδέα σε ποιο είδος επικοινωνίας είναι το παιδί σας, είναι καιρός να κατέβουμε στο επίπεδο του παιδιού σας μέσα από μια δραστηριότητα που απολαμβάνει (παιχνίδι!) και … να μείνετε ήσυχοι. Θέλω να παραμείνετε σιωπηλοί και να παρακολουθήσετε το παιδί σας. Παρακολουθήστε τις επικοινωνιακές του δεξιότητες οι οποίες δεν συμπεριλαμβάνουν λόγια. Προσέξτε με τι παίζει, τι φαίνεται να του τραβάει το ενδιαφέρον, και τι δεν φαίνεται να το ενδιαφέρει . Προσέξτε τη γλώσσα του σώματος του καθώς και τη βλεμματική επαφή.
ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΙΑ
Είναι τόσο σημαντικό να αρχίσετε να παρακολουθείτε αυτή τη μη λεκτική επικοινωνία στο παιδί σας . Εδώ είναι μερικοί τρόποι με τους οποίους το παιδί σας μπορεί να επικοινωνεί με εσάς ΧΩΡΙΣ λέξεις ( ακόμα κι αν είναι λεκτική ) .
Περνάει πολύ χρόνο παίζοντας / παρατηρώντας κάτι . Έτσι σας δείχνει πως αυτό το πράγμα με το οποίο παίζει/παρατηρεί είναι πολύ ενδιαφέρον . Ακόμα κι αν δεν έχει ακόμη μιλήσει γι’αυτό … οι ενέργειές του αυτές σας μαρτυρούν το πως αισθάνεται και τι του αρέσει .
Χαμογελάει.
Προσπαθεί να πιάσει/φτάσει κάτι.
Γυρίζει προς κάτι που είδε, άκουσε, μύρισε.
Άλλες κινήσεις του σώματος : Υπάρχει ένα πολύ ωραίο βίντεο όπου μία μητέρα σπρώχνει το παιδί της στην κούνια!Κάθε λίγο σταματάει περιμένοντας από το παιδί της να ζητήσει να το κουνήσει κι’ άλλο αλλά χάνει την επικοινωνιακό σημάδι που χρησιμοποιεί το παιδί, όπου την ώρα που καταλαβαίνει ότι θα σταματήσει η κούνια κουνάει το πόδι του μπρος-πίσω. Γι’αυτό θα πρέπει να ακούτε όχι μόνο με τα αυτιά αλλά και με τα μάτια.
Κοιτάζοντας σας.
Κοιτάζοντας κάτι , μετά κοιτάζοντας εσάς , και στη συνέχεια, κοιτάζοντας πίσω στο αντικείμενο και πάλι(κοινή προσοχή).
Κάνοντας χειρονομίες.
Υπογραμμίζοντας
Εδώ είναι μερικές μη λεκτικές επικοινωνιακές μέθοδοι που απαιτούν κάποια ακρόαση με τα αυτιά αν και δεν περιμένουμε ακόμα να ακούσουμε * λόγια * :
Φωνούλες: χαρούμενες ή δυσαρέσκειας . Είτε επικοινωνεί με πρόθεση είτε όχι … οι ενέργειες αυτές θα σας πουν περισσότερα για τα ενδιαφέροντά του και αυτό που του αρέσει / δεν του αρέσει .
Γελώντας: Μάλλον είναι ευτυχισμένο και απολαμβάνει τη δραστηριότητα
Μπαμπάλισμα (ακούστε πολύ προσεκτικά το μπαμπάλισμά του): Συχνά μπορείτε να πείτε εάν ένα παιδί είναι χαρούμενο, λυπημένο, απογοητευμένο ή σε σύγχυση από το τρόπο που μπαμπαλίζει.
Πώς να βοηθήσω το παιδί μου να μιλήσει πιο γρήγορα;
ΔΙΑΒΑΣΤΕ , ΔΙΑΒΑΣΤΕ , ΔΙΑΒΑΣΤΕ !
Η νούμερο ένα πρότασή που δίνω στους γονείς όταν με ρωτούν τι μπορούν να κάνουν για να βοηθήσουν το παιδί τους με την ομιλία τους και τις γλωσσικές δεξιοτήτων είναι να διαβάσει . Αλλά αν δεν το κάνετε κατά τη διάρκεια της ημέρας, μπορεί κάποιες μέρες να το ξεχάσετε τελείως. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο συστήνω να το κάνετε μέρος της ρουτίνας σας ( και ακόμη καλύτερα μέρος της ρουτίνας ώρα για ύπνο). Με αυτό τον τρόπο θα είστε βέβαιοι ότι θα διαβάζετε κάθε μέρα .
Πόση ώρα πρέπει να διαβάσετε; Θα ήθελα να συστήσω την ανάγνωση κυρίως για 10-20 λεπτά τη φορά … στην πραγματικότητα αυτό εξαρτάται από το παιδί σας . Κάποια παιδιά θα μπορούσαν να ακούνε και να διαβάζουν ιστορίες για ώρες, αν προσφερθείτε.
Τι θα πρέπει να διαβάσω; Ό, τι ενδιαφέρει το παιδί σας ! Για τους μικρούς μας φίλους ( βρέφη και νήπια ) , συνήθως τα τετράγωνα βιβλιαράκια είναι καλύτερα , καθώς είναι μικρότερα και κρατάνε την προσοχή τους καλύτερα ( μπορείτε επίσης να βρείτε βιβλία με ύφασμα και μερικά πλαστικά ) . Βιβλία με μεγάλες , καθαρές και φωτεινές εικόνες, ειδικά οι εικόνες των ζώων , των ανθρώπων , και των κοινών αντικείμενων που θα αναγνωρίζουν είναι καλύτερα. Όταν το παιδί σας είναι έτοιμο , μπορείτε να κινηθείτε προς όλο και περισσότερα και μεγαλύτερα βιβλία . Δεν έχετε μεγάλη συλλογή βιβλίων στο σπίτι ; Επισκεφθείτε τη τοπική βιβλιοθήκη σας !
ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΤΕ, ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΤΕ, ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΤΕ !
Δεν χρειάζεται να έχετε καλή φωνή για να τραγουδάτε στο μωρό ή το παιδί σας ! Τραγουδώντας όχι μόνο σας παρέχονται ευκαιρίες για να συνδεθείτε και να αλληλεπιδράσετε με το παιδί σας , αλλά υπάρχουν επίσης στοιχεία που δείχνουν ότι το τραγούδι με το μωρό σας υποστηρίζει τη μετέπειτα εξέλιξη της γλώσσας. Μια μελέτη που παρουσιάστηκε από τον Δρ Ruth Hewston από το Πανεπιστήμιο του Warwick στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2007, βρέθηκαν στοιχεία που αποδεικνύουν ότι τα μωρά που είχαν τραγουδήσει σε τακτικά χρονικά διαστήματα είχαν αναπτύξει τις γλωσσικές δεξιότητες γρηγορότερα από ό, τι στην ομάδα ελέγχου . Μπορείτε να διαβάσετε ένα άρθρο σχετικά με αυτό στο ABC News , Australia.
Τι θα πρέπει να τραγουδάω στο παιδί μου ; Ειλικρινά , ΤΑ ΠΑΝΤΑ ! Μπορείτε να τραγουδήσετε παραδοσιακά παιδικά τραγουδάκια , ή μπορείτε να τραγουδήσετε το αγαπημένο σας τραγούδι των Beatles , ή ένα παλιό παραδοσιακό τραγούδι ή αυτό που ακούσατε στο ραδιόφωνο αφηρημένα και σας κόλλησε πηγαίνοντας στη δουλειά.
Πως σχεδιάζουμε περίπου τις ρουτίνες ώρα για ύπνο; Η ρουτίνα-ώρα για ύπνο μας θα μπορούσε να είναι κάπως έτσι : Βουρτσίστε τα δόντια , διαβάστε 2-3 βιβλία , τραγουδήστε 2-3 τραγούδια και πείτε καληνύχτα. Μπορείτε φυσικά να συνεχίσετε να διαβάζετε και ενώ έχει κοιμηθεί το μικρό σας.
Βοηθήστε στην ανάπτυξη της γλώσσας του παιδιού σας και χτίστε μία σχέση με το βιβλίο που μόνο οφέλη μπορεί να σας προσφέρει!
Πηγή: anaptyksi.blogspot.gr