Πρόγραμμα για τον εκδημοκρατισμό της εκπαίδευσης
Η ιδέα είναι απλή: οι μαθητές ενός σχολείου συνδέονται και συνομιλούν με τα «πρότυπά» τους, ανθρώπους δηλαδή που προέρχονται από διάφορους επαγγελματικούς χώρους και πανεπιστημιακές σχολές. Με αυτόν τον τρόπο έρχονται σε επαφή με το αντικείμενο που τους ενδιαφέρει παίρνοντας μια γεύση από το πώς θα μπορούσε να είναι η ζωή τους στο μέλλον.
Ένας από αυτούς είναι η περιφέρεια της Στερεάς Ελλάδας που χρηματοδότησε την πιλοτική συμμετοχή 15 σχολείων στο πρόγραμμα. «Είναι σημαντικό», σχολιάζει ο περιφερειάρχης Κώστας Μπακογιάννης, «τέτοιες πρωτοβουλίες να υιοθετηθούν και από το κεντρικό κράτος για την σύνδεση της εκπαίδευσης με την πραγματική ζωή, με την πραγματική αγορά εργασίας. Πρέπει να γίνει εθνικός μας στόχος, οι μαθητές μας να αποκτήσουν επαφή με τα πραγματικά δεδομένα και τις απαιτήσεις κάθε επαγγέλματος. Να έχουν πρόσβαση στην πληροφόρηση, την εξειδίκευση και την κατάρτιση».
Η επαφή των μαθητών με τα πρότυπά τους ή «μέντορές» τους, από γιατρούς και αγρότες του διπλανού νησιού μέχρι μηχανικούς της NASA, γίνεται ζωντανά μέσω τηλεσύνδεσης. Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η συνιδρύτρια και διευθύντρια του Tipping Point Αμαλία Κωνσταντακοπούλου, το πρόγραμμα εφαρμόζεται πρώτη φορά στην Ελλάδα. Και όπως προσθέτει, τα παιδιά δεν παύουν να εκπλήσσουν τους υπεύθυνους του προγράμματος με τα αιτήματά τους. «Όσο προετοιμασμένοι κι αν είμαστε καλούμαστε πάντα να καλύψουμε νέες αναζητήσεις των μαθητών αλλά και να συγχρονιζόμαστε πάντα με τις εξελίξεις της σύγχρονης αγοράς» σημειώνει χαρακτηριστικά.
«Θα μπορούσαμε να πούμε ότι μέχρι τώρα οι πιο δημοφιλείς είναι οι τομείς της Τεχνολογίας, της Ψυχολογίας, του Τουρισμού, των Θετικών Επιστημών κυρίως σε ό,τι αφορά τη Φυσική. Έχει ενδιαφέρον ότι όσο περνάει ο καιρός οι Ανθρωπιστικές Επιστήμες κερδίζουν έδαφος» απαντάει η κ. Κωνσταντακοπούλου.
Και ο στόχος; «Ο στόχος του Tipping Point είναι να μπορέσει να φτάσει ακόμη και στον έναν μαθητή που μπορεί να έχει το σχολείο ενός απομονωμένου νησιού ή χωριού της Ελλάδας έτσι ώστε να του δώσει τη δυνατότητα να διευρύνει τους ορίζοντές του και να ανακαλύψει τις δυνατότητες που έχει σε έναν κόσμο που του προσφέρει άπειρες δυνατότητες. Εκδημοκρατίζουμε την πληροφορία, το δίκτυο, την εμπειρία και τη διαχέουμε, εκεί που υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη και “δίψα” για βιωματική μάθηση».
Η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι η βιωματική μάθηση είναι η πιο αποτελεσματική προσέγγιση εκμάθησης. Η ραγδαία εξέλιξη της ρομποτικής και της τεχνητής νοημοσύνης, από την άλλη, έχουν ανατρέψει την παραδοσιακή εικόνα της τάξης και της διδασκαλίας. «Ο δάσκαλος μπορεί να γίνει και πάλι το κεντρικό πρόσωπο της τάξης, εκείνος που θα πρωτοτυπεί, θα συντονίζει, αλλά και μέσα από την επιλογή θεματογραφίας και μεντόρων “θα μάθει τους μαθητές του πώς να μαθαίνουν” θα προβάλλει ουσιαστικά το μέλλον στην τάξη» καταλήγει η Αμαλία Κωνσταντακοπούλου.
Πηγή: Amna.gr